VERSLAG: The Script - 20/2 - Melkweg

The Script - 20/2 - Melkweg

Al maanden staat er ‘uitverkocht’ op de website van de Melkweg en werd zelfs de oude zaal te klein voor ze. De Ierse band The Script speelt vanavond samen met hun support act Gary Go in een volle Max zaal in de Melkweg in Amsterdam. Vorig jaar oktober speelden ze hier zelf de support act tijdens het concert van de populaire Amerikaanse band One Republic.

The Script bestaat uit de heren Danny O’Donaghue (zang en keyboard), Mark Sheehan (gitaar) en Glen Power (drums). Danny en Mark leerden elkaar kennen in hun tienerjaren en groeiden op in de Ierse hoofdstad Dublin. In 1996 vormden zij samen met 2 andere jongens een boybandje genaamd My Town. Maar als trio samen met Glen was The Script een aantal jaren laten pas officieel een feit.

In 2007 tekenden zij hun platencontract en in 2008 kwam het debuutalbum genaamd The Script uit. De debuutsingle ‘We Cry’ werd een top tien hit in de UK en Ierland. Het emotionele nummer gaat vooral over dat het leven niet altijd even makkelijk is en dat je er samen om kan huilen. Met de tweede single ‘The Man Who Can’t Be Moved’ scoren ze zelfs een nummer één hit en breken ze door in de rest van Europa. De derde single ‘Breakeven’ is evenals een groot succes. De band ontvangt zelfs een World Music Award voor ‘Best Selling Irish Act’ van 2008. Genoeg reden om een bezoekje te brengen aan Amsterdam en dit succes te delen met de Nederlandse fans.

We beginnen de avond met een verassend voorprogramma. De uit Londen afkomstige zanger Gary Go heeft deze maand zijn eerste single ‘Wonderful’ uitgebracht en heeft al veel lovende recensies mogen ontvangen. Hij wordt zelfs al 'the one-man Coldplay' genoemd door de pers. Vanavond speelt hij samen met zijn band een aantal nummers van zijn debuutalbum Gary Go. Zijn liedjes vallen erg in de smaak bij het publiek, maar het is vooral de drummer die met zijn knappe kop de aandacht trekt van de dames in de zaal. Zelfs na het optreden krijgt hij applaus wanneer hij zijn gezicht laat zien op het podium. Het lijkt alsof het Nederlandse publiek alleen aan de drummer wel genoeg heeft.

Daarna is het eindelijk tijd voor wat Ierse Celtic Soul met een randje pop, rock en hip hop. Mix dit samen en gooi er mooie emotionele teksten over de liefde bij en je hebt de heerlijke sound van The Script. Onder enthousiast gejuich van het publiek beginnen O’Donaghue en zijn mannen met het nummer ‘Before The Worst’. Het publiek kent de tekst goed en de band geniet van alle meezingende fans in de zaal. De sfeer is goed en dat is te merken aan de gezichten van de band. Ze stralen en geven alles wat ze in zich hebben.

Tijdens het concert vraagt O’Donaghue of de zaallampen aan mogen zodat hij het publiek beter kan zien. Hij schrikt van het grote aantal mensen in de zaal en verteld dat zijn nekharen overeind staan nadat het hele publiek de hit ‘The Man Who Can’t Be Moved’ woord voor woord meezingt. Samen met Power speelt hij akoestisch het nummer ‘I’m yours’, waarbij Power zelfs tegelijk gitaar en drumt speelt.

Na een uur is het helaas alweer tijd voor het laatste nummer van deze avond. Een cover van het nummer ‘Heroes’ van David Bowie wordt gespeeld en daarna is het toch echt tijd om afscheid te nemen van deze band.

In maart komt hun vierde single ‘Talk You Down’ uit en misschien kunnen we ze bewonderen tijdens een aantal leuke festivals deze zomer.

FIVE O' CLOCK HEROES - 19/2 - TIVOLIEen optreden van de Five O Clock heroes is altijd wel garantie voor een...

BLOC PARTY - 18/2 - PARADISO Na een uitverkochte try-out in de Watt verkoopt Bloc Party nu twee keer...