VERSLAG: Matthew E. White - 22/04 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Matthew E. White in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Metthew E. White

Soulzanger en producer Matthew E. White wordt door de muziekliefhebbende bloggers op handen gedragen. Onafhankelijk opereert de artiest tussen de mazen van de muziekwereld door. Dat resulteerde reeds in het door hem geproduceerde prachtige debuut van Natalie Prass. Zijn meest recente album heeft flink de tijd nodig om te bezinken, maar ook dan blijkt er naast ijzersterke single ‘Rock & Roll Is Cold’ veel meer te genieten. Hiermee onderstreept hij de potentie van zijn Spacebomb Studios.

Je weet bij White van te voren nooit wat je kan verwachten. Op plaat schittert de baardige zanger door het mooie gebruik van blazersecties, koren en grootschalige producties. Naar eigen zeggen verschuift live de aandacht meer naar zijn liefde voor het gitaarspel. Dat gebeurt soms met een kleinschaligere band, soms met blazers en soms helemaal solo achter een piano. Hoewel hij, enkele dagen geleden, in het Verenigd Koninkrijk nog op de planken stond met een kleine band, kijken we vanavond naar Matthew in een duo setting.

Matthew E. White en zijn kompaan spelen hoofdzakelijk gitaar. Dit wordt enkele malen afgewisseld met een orgel. Dit zorgt ervoor dat enkele nummers verrassende arrangementen krijgen. ‘Rock & Roll Is Cold’ krijgt een riedeltje dat geïnspireerd lijkt door JJ Cale. Het nummer wordt opzwepend gebracht. In gedachten zie je de woestijn urenlang aan je voorbij schieten. De liefde voor het stevigere gitaarspel komt terug in een cover van Neil Young zijn ‘Are You Ready For The Country’. Psychedelisch spelen beide heren met de elektrische gitaren tegen elkaar in.

De fluisterende soulstem die Matthew E. White op plaat zo goed benut, blijkt vanavond zijn zwakte. De zanger komt niet altijd boven het geluid van zijn gitaarspel uit. Enkele malen hoor je een soulvolle uithaal waarvan je hoopt dat dit meer de boventoon gaat voeren. Daarbij gebruikt het duo vrij weinig muzikale afwisseling. Ze bespelen enthousiast hun gitaar inclusief leuke muzikale intermezzo’s, maar de nummers beginnen na verloop van tijd allemaal op elkaar te lijken.

Op festivals als SXSW zal Matthew E. White ongetwijfeld aangetoond hebben een grote muzikale belofte te zijn. Het studio materiaal geeft aan dat de Spacebomb Studios een project zijn om in de gaten te houden. Zijn belofte waarmaken doet hij vanavond echter niet. De stem van Matthew E. White weet je aandacht er niet bij te houden en als duo ontbreekt het de act aan muzikale variatie. Onderhoudend is het zeker, maar een van de live beloftes als nieuw soultalent? Dat kan vanavond helaas niet geconcludeerd worden. Zijn liefde voor gitaar komt waarschijnlijk sterker terug met een volledige band achter de baardige zanger.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso Matthew E. White foto Matthew E. White - 22/04 - Paradiso

12

WITHIN TEMPTATION - 21/04 - DE MEENTHEWithin Temptation is bezig met een grote Nederlandse tour en deed ook De...

ROBERT CRAY - 20/04 - CARRE Zonder een nieuw album komt bluesgitarist Robert Cray wederom naar...