VERSLAG: CocoRosie - 30/7 - Openluchttheater Caprera

CocoRosie - 30/7 - Openluchttheater Caprera

De zeer welgestelde plaats Bloemendaal in Noord-Holland staat een korte periode veelvuldig in de schijnwerpers. Met The National, Angus & Julia Stone, Tori Amos en Iron and Wine is het seizoen van Openluchttheater Caprera weer goed gevuld. Gelegen in een veertig hectare groot bos is Theater en Wandelpark Caprera een absoluut unieke plek. Het is een plek waar bespelers na een eerste keer meteen weer terug willen keren, en dat blijkt ook vandaag.

De hoofdact heeft o F F op sleeptouw genomen door Europa en mag ook vandaag de spits afbijten. De Berlijse solo-artiest bracht onlangs nog een nummer met het bekende(re) GR†LLGR†LL op de markt en maakt vergelijkbare witch house. Het optreden begint tien minuten met veel rook en een frontman die bedekt onder een bandana gaat. De muziek wordt gebracht met een stemvervormer en een laptop en er lijkt weinig mis te kunnen gaan, totdat er een melding voor zijn lage accu verschijnt. Het optreden, die voorheen zelfs geen ruimte liet voor een klappauze, wordt hierdoor even onderbroken om zijn laptoplader te gaan halen. Het optreden oogt redelijk knullig en aandoenlijk en de twintig minuten hebben vooral een niet-serieus gevoel achtergelaten.

Vijfentwintig minuten later dan afgesproken bewandelt het viertal het podium. Het Amerikaanse duo CocoRosie kwam in 2010 met “Grey Oceans” en komt hem voor de vierde keer in Nederland presenteren. De zussen worden bijgestaan door een pianist en human beatboxer en beginnen met 'Rainbowarriors', terwijl de regen naar beneden komt. 'Hoe gaat het met jullie op deze koude avond? Ik hoop niet dat er mensen het echt heel erg koud hebben. Mocht je alleen zijn gekomen; zoek dan een warm persoon naast je op', roept Bianca Casady richting het publiek. 'Sorry voor mijn zus, ze spreekt namenlijk geen Nederlands... en ik ook niet', grapt Sierra Casady nog even na.

De tournee rond het voorgaande “The Adventures of Ghosthorse and Stillborn” kwam reeds langs Openluchttheater Caprera en vandaag zijn ze opnieuw neergestreken op de unieke locatie. Het is duidelijk dat de groep zich hier vanavond als kind in een speeltuin voelt. De nummers gaan van de dansbare klassiekers tot veel rustigere intieme nummers. De Franse beatmachine Tezz verlaat regelmatig het podium wanneer bijvoorbeeld het gevoelige 'Lyla' passeert, een nummer over Bianca die op straat aangesproken werd door een onbekende die haar aanzag voor een prostituee uit Joegoslavië en haar 100 euro aanbood. Ook 'Grey Oceans' en 'Tekno Love Song' worden als drietal gebracht.

Het publiek reageert de gehele avond met veel enthousiasme, maar wanneer Sierra haar harp gebruikt voor 'K-Hole' en 'Turn Me On', wat een knipoog is naar de gelijknamige hitsingle van dancehall-artiest Kevin Lyttle, komt het tot een climax. Het optreden stopt na 85 minuten en heeft een groot applaus als reactie. De toegift brengt zoals verwacht de klapper 'Beautiful Boyz' op de kaart. Het nummer zorgde in 2004 voor een definitieve doorbraak en geeft iedereen vandaag een goed gevoel voor de terugreis naar huis.

EFTELING ZOMERAVONDEN: 3J'S - 30/7 - EFTELINGOp deze droge zomeravond traden op; Ralf Mackenbach, Jamai en de 3J's

TOUCHÉ AMORÉ - 24/7 - KAFEE ALOYS Een avond met de Amerikaanse bands Touché Amoré en La Dispute, het Noorse...