VERSLAG: Aura Dione - 11/6 - Paradiso

Aura Dione + Vanessa Amorosi

Het is ladies-night in de Amsterdamse poptempel Paradiso. Terwijl Ellen ten Damme een goed bezochte show geeft in de grote zaal van Paradiso, doen Vanessa Amorosi en Aura Dione hun kunstje in de knusse en slechts deels gevulde bovenzaal. Het valt op dat al deze dames allen weinig kledingstukken dragen; Ten Damme loopt zonder broek over de bühne, Amorosi heeft een soort zwarte beddensprei over haar bh gedrapeerd en Dione flasht en passant haar borsten.

Het internationale succes van de Australische schone Vanessa Amorosi is volledig aan Nederland voorbijgegaan. Haar debuutalbum ‘The Power’ uit 2000 werd in haar thuisland bekroond met viermaal platina en bereikte in Duitsland de gouden status. De single ‘Absolutely Everybody’ was in vrijwel alle om ons heen liggende landen een grote hit (top 10 in Vlaanderen, Groot-Brittanië en alle Duitstalige landen), behalve in Nederland. Twee miljoen verkochte albums wereldwijd en dan sta je als voorprogramma geprogrammeerd in de bovenzaal in Paradiso. De showbizz is genadeloos.

In november verscheen het vierde album van Amorosi, ‘Hazardous’. In een poging om het album ook in Nederland te pluggen, is Amorosi als supportact geboekt. De zangeres speelt slechts drie liedjes, enkel vergezeld door een gitarist. Ze opent met een cover van ‘Bang Bang (My Baby Shot Me Down)’. Oorspronkelijk een solohit voor Cher, maar Amorosi kondigt het aan als een cover van Nancy Sinatra, die het succesvol coverde. De korte speeltijd en schamele muzikale begeleiding zetten Amorosi niet aan tot het geven van een erg geïnspireerd optreden. Ze geeft zelf al aan dat ze weinig van dit soort shows doet en blij is dat mensen naar de liedjes luisteren. Pas tijdens het derde en laatste nummer, de Australische nummer 1-hit ‘This Is Who I Am’, laat Vanessa Amorosi horen wat ze vocaal in huis heeft. Het smaakt naar meer, maar dan moet het wel uitgebreider zijn dan dit.

Hoofdact in de bovenzaal vanavond is Aura Dione. De Deense zangeres bracht begin 2008 al haar debuutalbum ‘Columbine’ uit. Het succes van het album en de singles bleef niet beperkt tot de landsgrenzen, want een kleine twee jaar later staat de single ‘I Will Love You Monday’ op 1 in Duitsland en op 2 in zowel Oostenrijk als Zwitserland. Inmiddels is die single ook in Nederland een bescheiden radiohitje geweest. Het popliedje blijkt echter niet typerend voor de rest van het album, dat geënt is op countrypop en meidenrock. Dione is het Deense antwoord op de Noorse zangeres Maria Mena, al grenst Dione’s stem meer aan die van kd Lang.

Aura Dione is een mooie verschijning. Een klein, stoer meisje met een vriendelijke glimlach, glimmende pretoogjes en sluik zwart haar. Ze is geboren in New York en van deels Spaanse en Franse afkomst. Haar ouders waren hippies, afkomstig uit Denenmarken. Die hippie-invloed wordt onmiddellijk duidelijk wanneer Dione het podium oploopt. Ze draagt een jurkje met bijbehorende jas, beiden gedecoreerd met goudkleurige bloemen erop. Op haar hoofd draagt Dione pauwenveren, die haar bijna half zo lang laten lijken. Dione krijgt de zaal een paar keer volledig stil, onder andere met ‘Song For Sophie (I Hope She Flies)’ en ‘Anthony’, geïnspireerd door Anthony Hegarty (van Anthony and The Johnsons). Ook zingt ze het K’s Choice-liedje ‘Something’s Wrong’.

“Het is voor mij best lastig om een show te spelen van een uur”, geeft Dione toe, “vooral omdat mijn album maar 33 minuten duurt. Dus daarom vertel ik tussendoor wat verhaaltjes.” De openhartigheid wordt gewaardeerd door het publiek en spreekt ook uit haar muziek. Het merendeel van de liedjes handelt over relaties, tussen geliefden of vrienden. Waar de teksten van Dione minder cru zijn dan van de eerder genoemde Maria Mena, zoekt de Deense zangeres vooral muzikaal diepgang op. Een volledig optreden van Mena wordt voor een willekeurige luisteraar snel saai, terwijl Dione de bezoekers met haar muziek en performance wel degelijk weet te grijpen. Veelzijdigheid is één van de troeven van Aura Dione, zonder dat een lappendeken aan stijlen wordt.

De intieme setting van de bovenzaal van Paradiso past bij de lieve liedjes van Dione. De vraag is of haar optreden in een grotere zaal net zo sterk zou zijn. Aan het einde van haar show begint het bovendeel van haar jurkje het langzaamaan te begeven. De zangeres heeft dit tijdig in de gaten en sluit haar jas wat verder. Toch kan ze niet volledig voorkomen dat haar tepels korte tijd zichtbaar zijn voor de eerste paar rijen. Dione lacht het even later weg. “Als jullie wat borsten zagen, dan was dat uit naam van de kunst.” Het aura van Aura Dione straalt een warme gloed uit over het publiek. Hier staat een veelbelovende zangeres en liedjesschrijfster.

VILLAGERS - 14/6 - PARADISOHet moet raar zijn voor een band om twee keer in drie maanden tijd in precies...

THEM CROOKED VULTURES - 10/6 - HMH Na hun verrassingsoptredens in de Melkweg en op Lowlands is het tijd voor een...