VERSLAG: Stuurbaard Bakkebaard - 9/4 - Atak

Podiuminfo was aanwezig bij Stuurbaard Bakkebaard/De Staat in Atak voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

Stuurbaard Bakkebaard - 9/4 - Atak

Als een voorprogramma meer bezoekers trekt en weet vast te houden dan het hoofdprogramma, doet dan het voorprogramma het goed of doet het hoofdprogramma het slecht? Een interessante vraag die op donderdag 9 april jl. werd beantwoord tijdens een avond met optredens van De Staat en Stuurbaard Bakkebaard in poppodium Atak in Enschede.

Het vermeende voorprogramma in dezen is De Staat. De band die tijdens de Popronde 2008 (fotoverslag) ook in deze zaal stond, toen voor hooguit twintig man. Nu staat de zaal vol, en het is nog een beetje vroeg op de avond waardoor het wel eventjes duurt voordat de sfeer er goed inzit. De Staat lukt dit echter binnen een kwartiertje en dan is de sfeer ook gewoon helemaal goed. De muziek van de Staat blijkt live ontzettend indrukwekkend te zijn, zit interessant in elkaar en het is opmerkelijk te noemen dat dit is voortgevloeid uit een solo-project van de huidige frontman Torre Florim. Koeibellen, aparte rifjes en pakkende teksten zijn het resultaat van dit project. De single The Fantastic Journey of The Underground Man wordt enthousiast meegezongen en het publiek staat lekker te dansen. 2009 is het jaar van de Staat, het oosten des lands is bij dezen in ieder geval overtuigd.

Daarna is het tijd voor Stuurbaard Bakkebaard. Het is wel duidelijk dat er al veel mensen weg zijn gegaan na De Staat, maar daar trekken de mannen met hun vieze popmuziek zich niets van aan.
Het duurt wel iets langer voordat het publiek mee wil gaan in de muziek van Stuurbaard Bakkebaard, om precies te zijn lukt dit pas twee nummers voor het einde. Dan geven de frontmannen alles wat ze hebben en is het publiek ook best bereid daarin mee te gaan. Weliswaar een beetje laat, maar in dit geval gaat de uitspraak “beter laat dan nooit” dan ook goed op en uiteindelijk vertrekt iedereen dan toch nog met een glimlach op zijn gezicht naar huis.

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk

De Staat foto Stuurbaard Bakkebaard - 9/4 - Atak De Staat foto Stuurbaard Bakkebaard - 9/4 - Atak De Staat foto Stuurbaard Bakkebaard - 9/4 - Atak De Staat foto Stuurbaard Bakkebaard - 9/4 - Atak Stuurbaard Bakkebaard foto Stuurbaard Bakkebaard - 9/4 - Atak Stuurbaard Bakkebaard foto Stuurbaard Bakkebaard - 9/4 - Atak Stuurbaard Bakkebaard foto Stuurbaard Bakkebaard - 9/4 - Atak Stuurbaard Bakkebaard foto Stuurbaard Bakkebaard - 9/4 - Atak

DEATH BY STEREO - 11/4 - PODIUM 'T BEESTBarcelona naar Le Mans en van Parijs door naar Frankfurt. Maar eerst maakten...

ZUCO 103 - 4/4 - MEZZ Zuco 103 maar dan nóg dansbaarder? Ja hoor, dat kan! Met Zuco 103...