VERSLAG: Check The Rhyme - 22/2 - Melkweg

VERSLAG:

Check The Rhyme - 22/2 - Melkweg

In het kader van de eendaagse hip hop festivals was het zondagavond de beurt aan Check the Rhyme in de Melkweg. Weliswaar iets kleiner dan Rock the Bells en het nog te komen West Coast Hiphop Festival was er met artiesten als Tha Alkaholiks , The Beatnuts en meer oldscool helden genoeg te genieten voor de ware hiphop fans.
Aan de Nederlander M.O.D. the Black Marvel de eer om om klokslag acht uur de avond te openen. En dat doet hij zeer netjes, met lekkere beats en goede flow. Het is alleen wel duidelijk dat hij nog niet echt een podiumbeest is want knallen wil het optreden niet. Wellicht is het iets mindere mixwerk van M.O.D.’s DJ daar de oorzaak van. Erg vet ook dat M.O.D. nog rappend door het publiek op show ging, M.O.D heeft met dit optreden in ieder geval hoge verwachtingen gelegd voor zijn nog te verschijnen album.
Daarna gaan we gelijk door naar een andere act van eigen bodem, Sugacane . Sugacane brengt het er al een stuk beter van af, vooral zijn tussenstukjes zijn zeer grappig. Erg jammer alleen dat deze stukken zo goed als de helft van het twintig minuten durende optreden in beslag nemen. Sugacane is immers naar de Melkweg gehaald om een dope show te geven en niet om ons te vertellen hoe slecht de euro is. Zonder zijn hulp kan ik me ook nog wel herinneren hoe de oude vertrouwde guldenbriefjes eruitzagen. Deze tijd had hij beter kunnen besteden aan het ten gehore brengen van zijn grote hit ‘You can’t fool minez’. Welke om totaal onverklaarbare redenen achterwege bleef.
Na een korte pauze met een goede, en totaal in oldscool style, dj set van TLM is het de beurt aan Tha Alkaholiks . En die knallen er hard in! Van het begin tot het eind is de hele Melkweg een bouncende massa die luidkeels de hits van Tha Alkaholiks mee schreeuwt.
De stemming zit er dan ook goed in als we doorgaan met de Lords of the Underground . En zij zijn zeker weten de verrassing van de avond, hoewel er weinig van verwacht werd, knallen ze nog harder dan Tha Alkaholiks. Wonder boven wonder komt er nog meer energie in de Melkweg. Erg goed is ook de solo van DJ Lord Jazz die laat zien dat deze man veel meer kan dan enkel als achtergrond dj draaien.
Na een iets te lange pauze, waar overigens TLM weer een goede set neerzet, wordt besloten om het programma om te gooien en eerst Jeru the Damaja in plaats van The Beatnuts te laten optreden. Jeru brengt met zijn optreden weer even de rust terug in Check the Rhyme met zijn zeer dope show.
Daarna is het eindelijk de beurt aan de The Beatnuts die precies doen waar ze goed in zijn. Een heerlijke oldscool hiphop show neerzetten. Helaas besluiten ze om door het uitlopende programma een show van slechts twintig minuten te doen, wat resulteert in het missen van enkele songs die niet mogen missen op een avond als deze.
Dan hebben we alle hoogtepunten van de avond wel gehad. Na The Beatnuts draait DJ True Justice , de vaste dj van Paris, een zeer misplaatste set. Op een voor de rest met oldscool gevulde avond horen we bij hem plotseling reggaeton en dancehall. Vooral het contrast met Paris is niet groter denkbaar omdat hij toch altijd de rapper was die streed tegen het commerciële. Wat nog eens bevestigt wordt met een betoog van hem tegen rappers als Soulja Boy. En wie is er nou commerciëler dan Daddy Yankee? In principe geeft Paris wel een aardig optreden maar deze duurt te lang en al snel worden zijn beats eentonig. Beter hadden de Beatnuts nog een paar nummers extra gedaan.
Helaas is het door de uitloop van het programma voor het gros van de mensen, waaronder ik, niet meer mogelijk om het optreden van Heltah Skeltah te zien. De eerste twee nummers, waaronder het vorig jaar uitgebrachte ‘Everything Is Heltah Skeltah’, klonken in ieder geval veelbelovend.
Het is een goede tendens dat meer en meer rappers besluiten om samen met collega’s te gaan toeren zodat het publiek een avondvullend hiphop programma voorgeschoteld krijgt. En dat is een stuk beter dan een optreden van amper een uur. Vooral zou het enthousiasme waarmee de performances deze avond gepaard gingen een verplicht nummertje moeten worden voor de komende hiphop shows. Het is wel erg zonde dat een groot gedeelte van het publiek optredens moeten missen omdat het anders te laat wordt. Wellicht is het een idee om een volgende keer de Nederlandse voorprogramma’s te schrappen en gelijk met de hoofdacts te komen? Of om avonden als deze op een zaterdag of vrijdag te houden zodat mensen langer kunnen blijven? Met een schappelijk prijs van 30 euro voor 6 legendarische oldscool acts heeft niemand wat te klagen gehad. En na een avond als deze kan je niks anders meer doen dan vooruit kijken naar het grotere broertje van Check the Rhyme, het West Coast Hiphop Festival. Hiphop is nog lang niet dood, dat is in ieder geval zeker.

 

FIVE FINGER DEATH PUNCH - 18/2 - MELKWEGIn Amerika zijn ze een grote band waar ze bands a la Slipknot en Korn...

THE DATSUNS - 22/2 - MELKWEG Wat een energieke lui zijn het toch die Datsuns. Dat vonden wij ook, tijd dus...