VERSLAG: Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH

Podiuminfo was aanwezig bij Kaiser Chiefs in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH

Vier jaar geleden rond deze tijd had nog vrijwel niemand ervan gehoord en nu is de Engelse band Kaiser Chiefs alweer toe aan zijn derde hitalbum, ‘Off With Their Heads’. De mannen achter hits als ‘Oh My God’ en ‘Ruby’ zijn zelfs zó populair dat ze twee support-acts laten aanrukken voor hun optreden in de Bijlmer Bierbak. Één daarvan heeft overduidelijk de effectenbak van The Edge nagebouwd, de andere heeft misschien iets te vaak naar de Kaiser Chiefs geluisterd. Want hoeveel na’s zitten er nu in Dananananaykroyd…?

Je bandnaam vernoemen naar een liedje van The Beatles; wat zegt dat over jou? Er zijn voldoende bekende bands die zich vernoemd hebben naar een nummer van een andere band; Motörhead (liedje van Hawkwind), Deacon Blue (liedje van Steely Dan, op zijn beurt weer vernoemd naar een dildo uit een science-fictionboek) en natuurlijk The Rolling Stones (naar liedje van Muddy Waters). De Nederlandse band Rigby herleidt zijn naam van - u raadt het al - ‘Eleanor Rigby’ van The Beatles. Zanger Christon Kloosterboer is bij de Hitkrantlezers wellicht nog bekend als “die jongen van ‘Idols’” of als bandlid van XYP. Met zijn jasje en warrige coupe doet Kloosterboer ook erg denken aan de zanger van My Chemical Romance. Als we de bio van Rigby moeten geloven hebben we hier met de meest integere muzikanten aller tijden te maken. Dat zal wel mee vallen. Rigby maakt eenvoudige, makkelijk behapbare popliedjes met een vette knipoog naar U2. Perfect voor de Nederlandse radio, maar net zo spannend als de videoclip bij ‘Parade’ wordt het muzikaal nergens.

De Schotten staan in zowel Engeland als daarbuiten bekend als vechtersbaasjes. Niet zo verwonderlijk dan dat juist een Schotse band zijn muziek omschrijft als fightpop. Die agressie valt wel mee als we kijken naar Calum Gunn en John Baillie Junior, de twee vocalisten van de uit Glasgow afkomstige band Dananananaykroyd. Niet alleen heeft deze band twee vocalisten, maar ook twee drummers. Dat is wel redelijk uniek, want bands met twee drummers; daar zijn er niet zoveel van. Wie diep graaft in zijn geheugen kent misschien nog de Londense band Rialto, dat een hitje had met ‘Monday Morning 5:19’ - ook Rialto had twee drummers. Los daarvan is Dananananaykroyd een totaal andere band, met veel energie en muziek die een midden vindt tussen britpop en emopunk. Maar waarom dan zo’n belachelijke bandnaam? Puur een eerbetoon aan de Amerikaanse komiek en acteur Dan Aykroyd, bekend van films als ‘Ghostbusters’ en ‘Spies Like Us’. Leuk feitje: bassiste Laura Hyde is de vrouw van Barry Hyde van The Futureheads.

Wie naar de giglist van Kaiser Chiefs kijkt ziet binnen afzienbare tijd een gestage lijn wat betreft de grootte van de optredens. Op Koninginnedag 2005 staat Kaiser Chiefs op London Calling in Paradiso en ruim twee weken later staat de band al op het podium van Pinkpop. Weer een paar weken later opent Kaiser Chiefs in Philadelphia Live 8. Het is vooral de energie van zanger Ricky wilson dat Kaiser Chiefs zo’n leuke liveband maakt. In de HMH is daar op maandagavond weinig van te zien. Zwaar weekend gehad? Wilson ziet er in ieder geval beschonken uit en het publiek krijgt niet het onderste uit de kan. Los van enkele nieuwe nummers, die overigens zeer de moeite zijn, is dit een doorsnee concert van de Chiefs. Maar zeker niet de beste!

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

Rigby foto Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH Rigby foto Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH Rigby foto Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH Dananananaykroyd foto Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH Dananananaykroyd foto Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 16/2 - HMH

BLOC PARTY - 18/2 - PARADISONa een uitverkochte try-out in de Watt verkoopt Bloc Party nu twee keer...

GIOVANCA - 12/2 - MEZZ De donkere schone Giovanca uit Nederland past perfect in het rijtje Erykah...