VERSLAG: Nina Kinert - 28/11 - Melkweg

Nina Kinert - 28/11 - Melkweg

Bij de muziekkenners zal Scandinavië vooral bekend staan om haar metalscène. Dat het land muzikaal gezien meer te bieden heeft dan snelle gitaren en geschreeuw bewijst Nina Kinert. Een singer-songwriter die de genres country, blues, folk en pop met elkaar mixt en uitbracht op vier albums. Om Pets and Friends, de laatste uit de cd-kast, te promoten is ze vandaag in de Oude Zaal van de Melkweg.

Wanneer vroeg in de avond geluid klinkt vanaf het podium wordt er weinig aandacht aan geschonken. Er is geen belichting en met moeite een meisje te zien, met enkel een gitaar. Het duurt een paar seconden voordat het publiek beseft dat dit geen voorprogramma is, maar de 25-jarige zelf. Dan is het zoeken naar een mooie plek voorin de zaal – wat moeilijk zal gaan, want het is erg goed gevuld vanavond.

Bij het tweede nummer gaat het podiumlicht aan en kunnen we de brunette goed zien, het is haar inderdaad. Ook de rest van de band mengt zich op het podium en staat vanaf dat moment als een huis. Niet alleen de stem van Nina is namelijk erg mooi en zuiver, maar ook haar muzikale steun op de achtergrond verdient vandaag een pluim. Mede door de onhedendaagse setting valt dit optreden erg in de smaak. Een singer-songwriter ondersteund door een gitarist, bassist, cellist, percussionist, drummer en pianist is iets wat je niet vaak ziet. De zangeres beseft de steun en is de muzikanten zeer dankbaar, meerdere keren worden ze voorgesteld en worden we gevraagd voor applaus. Dit zijn inderdaad personen die niet op de achtergrond weggedrukt horen te worden.

Niet alleen nummers van haar laatste album vullen het optreden, maar ook de bescheiden hitjes en klassiekers. Ook maakt ze een klein uitstapje, om het publiek mee te laten zingen vinden we 'Sweet Dreams' tussen haar eigen nummers, een cover van Eurythmics. Voorafgaande van een kleine rust worden vervolgens de laatste twee nummers gespeeld. Uiteraard ontbreekt het nummer 'Beast' niet in deze toegift en wordt het nummer met veel applaus ingestart. Het dramatische lied krijgt de hele Oude Zaal stil, waardoor het nummer nog indrukwekkender en mooier wordt.

Ane Brun, Feist, Emmylou en Björk hebben er een concurrent bij. Haar naam is Nina Kinert en wij zagen haar in de kleine zaal van de Melkweg. Dit zal de volgende keer wellicht anders zijn, want hier groeit ze makkelijk uit.

BIOHAZARD - 30/11 - 013Het bewijs dat de jaren 90 "fuck the world" metalcore nog steeds leeft...

KREZIP - 28/11 - 013 Krezip was in zijn begindagen regelmatig te horen in het radioprogramma van...