VERSLAG: Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Lewis Capaldi in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Juliën L Ortye

Lewis Capaldi

Het moet ergens in de afgelopen dagen of weken geweest zijn, dat Lewis Capaldi’s gevoelige kraker ‘Someone You Loved’ de miljard(!) streams aantikte. Niet gek, voor een chubby singer-songwriter met een maf koppie. Het geheim achter het succes van de Schot is natuurlijk die fantastische, rauwe stem van hem die tot instant mee blèren aanzet, maar evengoed het feit dat hij zichzelf totaal niet serieus neemt. En zijn publiek trouwens ook niet, zo blijkt vanavond in een nokvolle AFAS Live.

“Thank you for giving me your money”, grapt hij ergens halverwege het optreden. Zou een herriemaker als Liam Gallagher het gezegd hebben, zou je het zo van hem aannemen; bij Capaldi is dat wel anders. Volgens het tijdschema moet de show anderhalf uur duren, maar een blik op de setlist leert dat hij maar twaalf liedjes speelt. Al snel wordt duidelijk hoe die tijd in vredesnaam volgemaakt moet worden: humor. Het is een sterke troef die hij in handen heeft, eentje die hij ook maar wat graag speelt. Niet voor niets komt hij op met een mix van Simon & Garfunkel en een pompende jaren 90-clubbeat.

Die humor is echter ook zijn valkuil. Twaalf liedjes voor een show van dit formaat, met deze ticketprijzen, is wel echt karig, dus wellicht had een deel van de tijd beter opgevuld kunnen worden met muziek, in plaats van gelul. Dat neemt niet weg dat de AFAS om de haverklap in lachen uitbarst, want een komiek is Capaldi zeker.

De liedjes die hij speelt, zijn overigens wel stuk voor stuk van een hoog niveau. Bij opener ‘Grace’ gaat het nog heel even mis als hij er vocaal naast zit, maar in de rest van de show is hij op geen fout te betrappen. Zijn band overigens evenmin, maar dat heeft meer te maken met het feit dat die wel héél braaf speelt. Buiten de lijntjes kleuren zit er niet in - als ze het dan een keer wél proberen, voelt het ook heel tegennatuurlijk. Geen punt verder, maar muzikale hoogstandjes hoef je niet te verwachten bij een show van de schunnige Schot.

Vocale hoogstandjes daarentegen… Want goeie goden, wat kan Lewis Capaldi zingen. Hij kan er niet eens zoveel mee, met die stem, maar er zit zo’n krankzinnig bereik in dat je ieder nummer wel minstens één keer wordt omvergeblazen. Hoogtepunten zijn er dan ook genoeg: natuurlijk voornoemde monsterhit, maar ook ‘Bruises’ en afsluiter ‘Before You Go’ zijn regelrechte schoten in de roos. Ze zorgen ervoor dat deze muzikale cabaretavond al met al een overtuigend succes wordt, maar Capaldi mag de volgende keer wel met een iets beter gevulde setlist komen.

FOTOGRAFIE: Larissa Pronk

12
Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Holly Humberstone foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Holly Humberstone foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live Holly Humberstone foto Lewis Capaldi - 13/02 - AFAS Live

12

MARCO HIETALA - 17/02 - MELKWEGDe bassist en tweede vocalist het Finse Nightwish deed met zijn TOUR OF THE...

VIVE LA FÊTE - 22/02 - DE HELLING Vive La Fête kwam zag en overwon met hun dansbare nummers in een uitverkocht...