VERSLAG: dEUS - 09/09 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij dEUS in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de dEUS - 09/09 - Paradiso foto's

VERSLAG: Michiel van den Dorpel

Deus The Ideal Crash 20st Anniversary Tour

Het integraal live spelen van een oude succesplaat is inmiddels gemeengoed onder de oudere muzikanten. Onder andere Stevie Wonder, U2, Metallica, Pixies, Manic Street Preachers en zelfs onze eigen Jeugd Van Tegenwoordig gingen dEUS vooraf.
Een uitverkocht Paradiso toont aan dat Nederland dEUS niet vergeten heeft. Het is niet verwonderlijk dat er voornamelijk ‘ouwere jongeren’ in de zaal staan. Of dat de reden is dat achteraf gezien het publiek niet echt uit zijn dak gaat deze avond, valt te bezien. Het kan ook zijn dat het optreden daarvoor gewoon niet goed genoeg is. Feit is dat de toeschouwers in een zeker verleden fan waren en hier komt om die tijd nog een keer terug te beleven.
Tom Barman komt op in een zwarte rok. Het enige andere bandlid van het eerste uur, Klaas Janzoons, zet in op zijn electrische viool, en vanuit een kakofonie van gitaren klinken de begintnonen van ‘Put The Freaks Up Front’. Een eenvoudige maar doeltreffende lichtshow van steeds opnieuw binnenkomende vierkante blokken in basiskleuren, vult het podium. Maar, wat gebeurt daar ? Er staat opeens een man op het podium, en nóg een, en een vrouw… en nóg een vrouw. Allen in het zwart gekleed. Uiteindelijk drie mannen en vier vrouwen, en het blijken dansers te zijn. Het lijkt So You Think You Can Dance wel ! En dat op een relatief klein podium. Het schouwspel is volledig veranderd, en niet ten goede ! Na het openingsnummer verdwijnen de dansers weer en komen gedurende het concert nog drie keer terug.
Het volgende blok dat begint met ‘Sister Dew’, één van de nummers dat altijd onderdeel is geweest van dEUS concerten, is de opmaat voor het hoogtepunt van het concert. Eerst nog het sinistere ‘One Advice, Space’ en ‘ en Magic Hour’, een rustig nummer met een mooi eindspel. Het titelnummer en met name publiekslieveling ‘Instant Street’ hoort bij het beste wat dEUS vanavond te bieden heeft. Laatstgenoemde track hoort met een mega aanstekelijk deuntje dat steeds sneller wordt aangezet, de uitsmijter te zijn. Maar dat kan natuurlijk niet want de volgorde van het album moet aangehouden worden.
En zo geschiedt het dat we naar een minder sterke tweede helft kijken. De drie extra tracks van andere albums hadden de zaal nog in vuur en vlam kunnen zetten. Maar om wat voor reden dan ook kozen de heren niet om bijvoorbeeld ‘Suds and Soda’ of Little Arithmatics’ te spelen. Een gemiste kans op een verder redelijke show. Net genoeg om de meeste fans tevreden naar huis te laten gaan.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso dEUS foto dEUS - 09/09 - Paradiso

12

WENDE’S KALEIDOSCOOP - 11/09 - KONINKLIJK THEATER CARRÉDe tweede editie van Wende's mix van culturele activiteiten in prachtige...

MUSE - 12/09 - ZIGGO DOME Afgelopen zomer zette Muse het Goffertpark in Nijmegen in vuur en vlam met...