VERSLAG: Bon Jovi - 13/06 - Goffertpark

VERSLAG: Karst Jaarsma

Bon Jovi

Bon Jovi is nooit een singer-songwriter van het niveau van Springsteen, Van Morrison en Tom Petty geweest. Toch heeft de Amerikaanse muzikant een scherpe pen voor aanstekelijke nummers en goede classic rock. Dat heeft een flinke stapel hits opgeleverd. Een oeuvre dat in Nederland de afgelopen negen jaar al niet meer te horen was. Bovendien een oeuvre dat nog steeds 40.000 overwegend veertigers en vijftigers naar de Goffertpark brengt om zich terug te laten voeren naar de wilde jeugdjaren met dito kapsels en leren jasjes. Het publiek draagt ze inmiddels niet meer, maar de mannen rond Bon Jovi kleden zich nog keurig in de zwarte broeken en leren jasjes voor aan avondje rockende nostalgie.

Bon Jovi is 57. Hij ziet er nog altijd goed uit voor zijn leeftijd. De grote haarbos is inmiddels grijs, maar met zijn energieniveau en stem is alles nog piekfijn in orde. Via de eerste dreunen van ‘This House Is Not For Sale’ is gelijk duidelijk dat de Bon Jovi rockmachine nog steeds knalt. Het nummer van de gelijknamige tournee en de meest recente cd onderstreept dat Bon Jovi niet verleerd is goede nummers te schrijven. Het heeft alles wat het Goffertpark de komende 140 minuten krijgt voorgeschoteld. Lekkere gitaarriffs, makkelijk meezingbare refreinen, knallende drums en natuurlijk veel gitaarwerk.

De muzikanten zorgen met deze ingrediënten voor een zeer geslaagd feestje. Vooral de stem van Jon Bon Jovi maakt indruk. Het is niet alleen krachtig in de rockuithalen, maar juist erg soulvol. Bijvoorbeeld tijdens een fantastische live versie van het sterk basgitaar en gospel gedreven ‘Keep The Faith’. Buiten de grote meezingers tekent Jovi ook voor mooie momenten. Bijvoorbeeld tijdens het kleinere, middle-of-the-road gevoel van ‘Born To Be My Baby’ waarbij de muziek vergezeld wordt van beelden uit de Amerikaanse natuur.

Bon Jovi is echter een hitmachine. Die naam maakt hij ook waar in het door regen bedreigde Goffertpark. Nummers als ‘I’ll Be There For You’, ‘Bad Medicine’ en ‘Always’ zijn niks anders dan steengoede, aanstekelijke vertolkingen van nummers die bij iedereen diepgeworteld in het geheugen zit. De vergelijking met andere singer-songwriters vaagt weg en Bon Jovi is simpelweg een van de grootste rocksterren van onze generatie. Mick Jagger danst er op zijn 75’tje nog altijd vurig op los en het moet raar lopen als Jon Bon Jovi dit niet achterna gaat. De Bon Jovi hitfabriek had vanavond nog voor vele jaren vuur in zich.

SNAIL MAIL - 13/06 - BITTERZOETSnail Mail. De Amerikaanse songwriter en muzikant Lindsey Jordan in een...

WHITESNAKE - 12/06 - 013 In het kader van hun 40-jarig jubileum dit jaar,stonden de mannen van...