VERSLAG: BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Blackpink in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Gracia Visscher

BLACKPINK verrast in AFAS Live

Het is een gouden tijd voor Europese kpop fans. Het genre groeit hard en acts vliegen steeds meer uit voor wereldtournees en promotie. Zo ook BLACKPINK, de Zuid-Koreaanse girl group bestaande uit Jennie, Lisa, Jisoo en Rosé. Na een uitgebreide concertreeks in de Verenigde Staten trappen de meiden vanavond hun eerste Europese tournee af in Amsterdam met een show in AFAS Live.

Ondanks de hoge ticketprijs groeit de rij buiten de zaal al vroeg tot grote proporties. Meteen valt op hoe divers het kpop-publiek is; in de rij horen we minstens 6 verschillende talen, zien we leeftijden die uitlopen van 8 tot 55+ en maken alleen reizende fans gauw vrienden met elkaar. Wat verenigt ze? Blinks zijn herkenbaar aan de roze hamer, de officiële lightstick van BLACKPINK.

BLACKPINK timmert op dit moment hard aan de weg naar wereldfaam. Met 2 minialbums op zak deed de groep eerder dit jaar, als eerste kpop act ooit, Coachella aan. Nieuwe releases braken allerlei records en merch is niet aan te slepen. Als kpop fan heb je aan het grote publiek toch vaak nog wat uit te leggen. Kunnen kpop artiesten wel zingen? Is het allemaal niet nep? Het betekent toch eigenlijk helemaal niks, dat kpop?

We zijn zelden naar een concert geweest met zoveel liefde, keihard live talent en eenheid. Vanaf het eerste nummer, DDU-DU DDU-DU, zet BLACKPINK de toon voor de rest van de avond. Het nummer is kundig omgezet naar live versie met volledige band en de meiden zingen zoals je verwacht van artiesten; live en zuiver. Naast het feit dat de songteksten in het Koreaans zijn weet je ook meteen dat je bij een kpop concert bent. De visuals zijn prachtig en BLACKPINK maakt gebruik van live camerawerk voor de grotere schermen. Het is goed ge-edit en voor veel fans een grote uitkomst om meer dan een glimp op te vangen tussen alle lightsticks en telefoons door.

Na de eerste intermissie betreden de leden het podium alleen voor hun solo nummers. Hier laat BLACKPINK haar rauwe talent zien, met covers van The Beatles ('Let it Be' door Rosé) en Zedd's 'Clarity' door Jisoo. Ook kunnen Europese fans de inmiddels beroemde dans solo van Lisa in het echt zien, op 'Take Me' en 'Swalla'. Jennie gaat solo met haar solodebuut nummer 'Solo'. We stan.

Uitschieters? Naast de solo's van Rosé en Jisoo waar de dames puur zangtalent laten zien zijn we hier natuurlijk ook voor de nodige bangers, zoals 'Kill This Love' en 'BOOMBAYAH'. Maar performances van 'Really' en 'See U Later' met de band zijn misschien wel onze hoogtepunten. Deze live versies zijn alleen zo te beleven tijdens de concerten wat ze extra speciaal maken.

Maar wat maakt een kpop concert nou echt speciaal? De fans! De meiden van BLACKPINK laten elke fan in de zaal speciaal voelen. Ze nemen de tijd om praatjes te maken, complimenteren fans en doen een groepsfoto moment op het einde. Ook het camerawerk tijdens de encore voegt toe aan de persoonlijke ervaring; camera's volgen de meiden het podium op en het voelt even alsof we gewoon met vriendinnen aan het dansen zijn. BLACKPINK heeft ontzettend veel lol en maken de show uniek voor deze fans. We gaan met een warm gevoel, én een BLACKPINK pen, naar huis.

FOTOGRAFIE:

Blackpink foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live Blackpink foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live Blackpink foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live  foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live Blackpink foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live Blackpink foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live Blackpink foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live Blackpink foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live Blackpink foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live  foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live Blackpink foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live Blackpink foto BLACKPINK - 18/05 - AFAS Live

JOHN ELLISON - 17/05 - DE PEPPELSome kind of wonderful. That's what it is..., het optreden van John Ellison...

JACCO GARDER 19/05 DOORNROOSJE Jacco Gardner weet zijn muziek in een bijzondere setting en sfeer over de...