VERSLAG: Tom Walker - 19/05 - Patronaat

VERSLAG: Karst Jaarsma

Tom Walker

Tom Walker scoorde een ontzettend grote hit met ‘Leave A Light On’. In 17 landen stond het nummer op de eerste plek in de top 40. Dit voorjaar kwam de Engelsman met zijn debuutplaat. What A Time To Be Alive is een cd gevuld met bombastische popliedjes. De mengelmoes van folk, soul en elektro van ‘Leave A Light On’ wordt in verschillende variaties gespeeld. Er staan een aantal goede popliedjes op die het niveau van 'Leave A Light On' zeker benaderen.

Dit brengt Tom Walker op een uitgebreide clubtournee door Nederland. Na Eindhoven en Den Haag is Haarlem aan de beurt. Walker heeft een band van vier man en een lichtshow voor de grote festivals meegenomen. Tom Walker zelfs staat op een verende plaat achter zijn microfoon.

Met de opening lijkt hij de rol van bombastische popmuzikant vast te houden. Het overdreven geproduceerde ‘Angels’ knalt er gelijk in. Keiharde drums en een refrein dat erom schreeuwt om meegezongen te worden. Het is een overrompelende opening. Vooral omdat – in combinatie met de lichtshow – het wordt gespeeld voor een zaal die de intimiteit van Patronaat ver overtreft.

Na enkele nummers laat Walker een andere kant van zichzelf zien. ‘Fade Away’ is een klein liedje dat alleen met piano wordt gespeeld. Dan roept de muziek van Walker meer gevoel op. Zijn stem is goed in vorm. Zonder het bombastische element is dat veel mooier. Gelukkig is het niet het enige intieme moment. ‘Just You and I’ krijgt een prachtige vertolking. Wel energiek, maar mede door de fantastische tweede stem van de gitarist krijgt het nummer een zekere puurheid. Dit maakt de romantische ode extra geloofwaardig.

Langzaam laat Walker de goed geproduceerde elementen verder achter zich. Dat doet de muziek goed. Het is net wat minder schoongeveegd en klinkt meer natuurlijk. De roodgebaarde, verlegen zanger toont zich veelzijdig, inclusief persoonlijk gespeelde drum- en gitaarsolo’s. Tijdens het gitaarspelen springt hij enthousiast op zijn verende plaat. Zonder zijn instrument oogt Walker nog wat verlegen. Dit kan hij beter laten zien dan zich te verschuilen achter luide beats.

In het Patronaat laat hij vanavond horen een meer dan prima popmuzikant te zijn. Tom Walker maakt echter geen grote indruk. Zijn stembereik en kwaliteit van liedjes zijn in orde, maar het schuilen achter de bombastische dichtgetimmerde beats maken dat Tom Walker nog een volgende stap moet zetten alvorens hij zich een blijvende factor in het poplandschap kan noemen. Anders blijft ‘Leave A Light On’ een nummer dat nog veel bij The Voice wordt gecoverd, maar waarvan men langzaam vergeet van wie het was. Deze charmante Brit is veel meer gegund.

TRIXIE WHITLEY - 20/05 - MELKWEGWat een toffe avond met Trixie Whitley in de Melkweg. Bekijk de foto's!

TOM WALKER - 18/05 - PAARD Over 2 weken staat Tom Walker op het podium voor 80.000 mensen in Wembley...