VERSLAG: Amos Lee - 14/05 - Paradiso

VERSLAG: Karst Jaarsma

Amos Lee

Amos Lee maakt al jaren prachtige liedjes. In alle nummers zoekt Amos Lee het grensvlak tussen jazz, soul, country en folk. Dat bracht prachtige platen en – ondanks een gebrek aan hits en aandacht in de pers – een redelijk grote populariteit in Nederland. Optreden in Nederland doet hij weinig. Vijf jaar geleden speelde Amos Lee voor het laatst in Paradiso. Toen nog met een vijfkoppige band, nu vult hij drie avonden in zijn eentje Paradiso.

Het oogt ongemakkelijk. Een compleet leeg podium met daarop twee akoestische gitaren, een klein tafeltje met plectrums en een microfoon. Vooral omdat nergens helder was aangekondigd dat de prachtige band van vijf jaar geleden dit jaar thuis zou blijven. Het lijkt een onmogelijke opgave om Paradiso in deze zetting drie avonden te betoveren. Zeker na de indruk die Amos Lee in 2014 maakte.

Een paar minuten later hoor je echter niks anders meer dan een publiek dat haar adem inhoudt en zo nu en dan een kletterend glas dat valt. De zaal hangt gelijk aan de lippen van dit publieke geheim. Wat een stem. En vooral wat een krachtige nummers. De liedjes komen in deze persoonlijke setting nog beter tot haar recht.

Met een makkelijk akkoordje brengt Amos Lee een swingend stukje muziek in ‘Street Corner Preacher’. Vanavond zijn juist de teksten goed te volgen. Dat maakt het “working class” verhaal nog beter. Een nummer dat tekstueel ook bij Bruce Springsteen zou passen. Brengt hij het in ‘Street Corner Preacher’ nog enigszins energiek, op andere momenten lijkt de tijd stil te staan. De prachtige stem van Amos Lee betovert volledig. Bijvoorbeeld tijdens ‘Keep It Loose, Keep It Tight’. Een jazzy liedje dat vanavond volledig wordt gedragen door de prachtige, gemakkelijke soulstem van Amos Lee.

In een ontspannen sfeer kunnen er ook verzoeknummers worden ingebracht. Met dank aan een enthousiasteling in het publiek speelt de zanger onder ander een mooie versie van ‘Black River’. Niet het bekendste nummer. Het repetitieve ritme en mijmerende teksten over zorgen en eenzaamheid is echter prachtig.

Muziek als deze vraagt om aandacht. En dat krijgt Amos Lee vanavond volledig. Tevreden constateert hij dat het muisstil is tijdens de nummers en dat er tussendoor wat geroezemoes is. Dat is aanleiding voor Amos Lee om op zijn gemak zo nu en dan ook wat grapjes te maken. Het resultaat is een ontspannen sfeer waarin de muziek van Amos Lee op een manier tot haar recht komt die nergens anders zou lukken. En die maar weinig andere artiesten hem na zouden doen. Als laatste nummer speelt Amos Lee een prachtige cover van ‘A Change Is Gonna Come’. Amos Lee ontroert en raakt ongetwijfeld vele harten. Paradiso op haar mooist. Het is te hopen dat hij nog lang in verschillende zalen van dit formaat blijft spelen.

DEUS - 15/05 - TIVOLIVREDENBURGdEUS viert het 20-jarig bestaan van The Ideal Crash. Podiuminfo is erbij.

BUITENGEWOON - 13/05 - PARADISO NOORD (TOLHUISTUIN) Het afstudeerproject van Jeanne Rouwendaal David Westmeijer en Jasper Meurs...