VERSLAG: Gaahls Wyrd / Tribulation - 24/02 - De Helling

VERSLAG: Stefan Zegerius

Gaahls Wyrd / Tribulation - 24/02 - De Helling

Vanavond maakt een van de grote iconen uit de Noorse black metal scene zijn opwachting in de Utrechtse Helling. Zijn bekendheid verkreeg hij door de band Gorgoroth en startte vervolgens God Seed. Met een nieuw project en een aankomend album in de maak zijn de verwachtingen voor vanavond hooggespannen.

Het uit Oregon afkomstige Idle Hands mag de avond openen. Het geluid wat de band produceert doet ernstig denken aan de jaren ‘70 punk van onder andere Ramones en Misfits. Ook qua vocalen lijkt het deze kant op te willen. De identiteit is echter nog wat ver te zoeken en door problemen met de gitaren valt het optreden een beetje in het water. Matige opener.

Het tevens uit Oregon afkomstige Uada laat gelukkig wel een goeie indruk achter. En wat voor een. De heren komen met zwarte ‘hoods’ het podium op en de enige belichting gedurende de show zijn 4 felle lampen. Achter elke bandlid een. De sfeer wordt hiermee prachtig neergezet. Grauw, donker en smerig. Door de melodische passages komt het beeld en het geluid prachtig samen. Helaas gooit ook hier een storing in een van de gitaarzenders wat roet in het eten. De verschillende tempo’s houden het publiek wel de hele show geboeid. Fantastisch optreden. Uada is er een om in de gaten te houden.

Tribulation is de co-headliner van deze tour. De band is inmiddels alweer een slordige 15 jaar onderweg. Dat is aan de show goed af te zien. De ervaring spat ervan af. De aankleding van de band is erg goed gedaan. Met name de bewegingen en de outfit van de gitarist zijn erg origineel te noemen. Muzikaal gezien laat het allemaal wel wat te wensen over. Bij vlagen verveelt het zelfs een beetje. De show is verder prima verzorgt en er valt vrij weinig op aan te merken.

Doordat de des tijdige zanger van Gorgoroth, Gaahl, zichzelf jaren geleden op de kaart zette door zijn legendarische uitspraken over het satanisme, heeft hij voor zichzelf een aardige naamsbekendheid geregeld. Dit heeft geleid tot grote optredens voor Gorgoroth, een nieuw project (God Seed) en zijn laatste project waar we vanavond naar mogen kijken, Gaahl’s Wyrd. Wanneer de gordijnen openen zet Gaahl zijn diepe stem in voor een a capella stuk gevolgd door 5 minuten recht toe recht aan black metal. 5 minuten lang staart Gaahl je de stuipen op het lijf. Wat volgt is technisch een zeer knap staaltje black metal. Nummers van God Seed en Gorgoroth worden ten gehore gebracht evenals het enige nummer van de band zelf, ‘Ghosts Invited’. De setlist wordt door iedereen beluisterd met intense waardering, met als hoogtepunt ‘Incipit Satan’. De klasse van de muzikanten is van een uitzonderlijk niveau. Met de imponerende stem van Gaahl daar overheen zorgen deze heren voor een heerlijk geluid.

Optredens van Gaahl’s Wyrd worden aangemoedigd en daar mogen er veel meer van komen. Echter zijn we met z’n allen ook wel erg benieuwd naar meer eigen werk van deze band, dus laat dat album maar komen.

MELISSA ETHERIDGE - 26/02 - 013Melissa Etheridge kreeg de 013 muisstil! Podiuminfo is erbij voor een...

MAGGIE ROGERS - 25/02 - PARADISO Het verhaal van Maggie Rogers is inmiddels vast welbekend, maar voor zij die...