VERSLAG: Millencolin - 18/4 - Melkweg

Millencolin - 18/4 - Melkweg

Vanavond wordt er in De Melkweg weer plaats gemaakt voor een heerlijk avondje punk. De Zweedse band Millencolin zal het hoofdprogramma verzorgen. Het is alweer drie jaar geleden dat deze band ons land voor het laatst bezocht. Het optreden van vanavond maakt deel uit van de “Machine 15 World Tour”, ter ere van de onlangs uitgebrachte nieuwe plaat Machine 15.

Voordat het zover is krijgen we eerst nog met twee support acts te maken. De Utrechtse band Wagtale zal vanavond als eerste zijn opwachting maken. Wanneer de mannen opkomen maken ze meteen vrienden in de zaal door gratis cd's weg te geven. Dit is geen gebruikelijk tafereel, want ze vermelden erbij dat vanavond hun laatste show zal zijn. Van het publiek wordt dus wel een spectaculair einde van de rit verwacht. Deels komen ze dit na.

Wagtale laat vanavond zien dat ze het publiek goed kunnen vermaken met hun poppy punk songs. Ze ogen bij vlagen zeer actief en laten zien zich goed thuis te voelen op het podium. Er moet echter wel gezegd worden dat de muzikanten regelmatig vallen te betrappen op slippertjes. Met name de zanger wil nog wel eens vals uit de hoek komen. Dit valt daarentegen wel te vergeven. Wagtale geeft vanavond hun laatste optreden en doet dit degelijk.

Dead To Me is de voorlaatste band van de avond. Het is vanavond aan hen om te laten zien dat ze het waard zijn om op tour te gaan met een grote punk band als Millencolin. Deze opgave vervult de band moeiteloos. Vol overtuiging en enthousiasme blaast Dead To Me het publiek weg. Catchy punksongs als 'By The Throat', 'Don't Lie' en 'Little Brother' worden door het aanwezige publiek met open armen ontvangen. Deze nummers, en nog vele anderen die vanavond worden gespeeld, zitten erg goed in elkaar en de uitbundige energie waar de band hun muziek mee te horen brengt is overweldigend.

Dead To Me is zonder twijfel een band die in de gaten moet worden gehouden. Deze band geeft vanavond zo'n goede show weg, dat ze bewijzen makkelijk mee te kunnen draaien met de grote jongens. Dit zijn muzikanten die hun instrumenten beheersen, beschikken over de nodige uitstraling op het podium en bovenal laten zien dat ze plezier hebben in datgene wat ze doen. Laten we met z'n allen hopen dat deze jongens vaak terug zullen keren naar ons land. Het optreden van vanavond was zeer goed en absoluut voor herhaling vatbaar.

Dan zijn we nu aangekomen bij de hoofdact van de avond. Millencolin draait alweer ruim 15 jaar mee binnen de punkscene. Het is een band welke duidelijk een enigszins divers publiek aantrekt. Met de laatste drie cd's, en dan met name de plaat Machine 15 die onlangs verschenen is, zijn de nummers een stuk toegankelijker geworden. Het resultaat hiervan is dat ook een groot deel van het “mainstream publiek” vanavond aanwezig is. Daarnaast zal Millencolin natuurlijk ook de klassiekers niet achterwege laten. Voor de ouderwetse punkers valt er vanavond dus ook genoeg te beleven.

Wanneer het ligt uit gaat, en Millencolin klaar is om te beginnen, zit de sfeer er direct in. De opening van de show bestaat uit één specifieke sound effect, gecombineerd met een groene lichtshow. Dit zorgt voor een intens opbouwende spanning. Als de mannen, na afloop van de ongeveer twee minuten durende intro, het podium opkomen, volgt er een daverend applaus en een hels gejuich. Direct wordt het eerste nummer van de set, 'Penguins and Polarbears', ingezet, en het publiek komt meteen los. De band wordt als vanouds ontvangen door het publiek. Er wordt hard meegezongen en er ontstaat een moshpit vanaf het eerste nummer. Dit is precies hoe de band het graag ziet.

Het enige minpuntje dat aan de show op te merken valt, is dat de band zelf niet bepaald energiek overkomt. Door middel van de populaire nummers die gespeeld worden brengt de band wel energie in de zaal, maar zelf weten ze het moeilijk te uiten.

Desalniettemin speelt Millencolin vanavond wel erg goed. De setlist varieert van klassieke punk nummers tot nieuwe hits, waardoor iedereen in de zaal tevreden wordt gesteld. Het hoogtepunt van de show van vanavond is zonder twijfel het moment dat 'The Ballad' eindigt en 'Mr. Clean' begint. Zanger Nikola Sarcevic verwoordt 'The Ballad' op een prachtige manier. Op het moment dat het nummer eindigt en het snelste nummer van de avond, 'Mr. Clean', wordt gestart, breekt de hel compleet los. Dit is een geweldig moment om te zien en om mee te maken.

Millencolin laat wederom zien dat ze nog steeds hun mannetje staan en een goed optreden weg kunnen geven. Ze spelen met zelfvertrouwen en plezier, en het publiek kan dit vanavond overduidelijk zeer goed waarderen. Er moet wel gezegd worden dat de support act, Dead To Me, zeker niet onder doet voor Millencolin. Als deze twee bands vaste tour maatjes zouden worden, zijn we bij de volgende tour sowieso verzekerd van wederom een spetterende avond.

PARKWAY DRIVE - 20/4 - MELKWEGIn de grote zaal is het uitverkochte concert van Angels and Airwaves, maar...

OZARK HENRY - 18/4 - TIVOLI De Vlaamse Ozark Henry is al 10 jaar hard aan de weg aan het werken, met...