VERSLAG: Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Hanson - Live With Orchestra in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Bekijk de Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Janske van den Broek

Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg

Hanson bestaat inmiddels alweer 25 jaar en om dit te vieren zijn de broers uit Tulsa op tournee met dit keer een extra grote tourfamilie, namelijk een 21-koppig symfonieorkest. Ook TivoliVredenburg staat op het tourschema en is vanavond helemaal uitverkocht.
De zaal is gevuld met fans en liefhebbers van jong en oud. De meeste uit Nederland, maar er zijn ook opvallend veel internationale fans speciaal naar Utrecht afgereisd om de broers te kunnen zien. Wanneer het orkest opkomt, is het nog even onrustig in de zaal. Het publiek is duidelijk nog niet gewend aan een concert met orkest. Het is daarom maar goed dat de broers voordat de eerste noten worden gespeeld, in het kort uitleggen wat er vanavond anders is dan anders. Een speciaal optreden wat we mogen ervaren alsof we luisteren naar een album. Gewoon rustig zitten en genieten van 25 jaar muziek van Hanson in een uniek jasje. En dat doen we.
De avond wordt geopend met het nummer ‘Reaching for the Sky (Part 1)’, een van de nieuwe nummers van het album String Theory. Het album kwam in november 2018 uit en de arrangementen zijn geschreven zijn door Oscar-winnaar David Campbell. Aan de reactie van het publiek te zien, is het vooral even wennen om Hanson op een totaal andere manier live te horen spelen, dan we van hen gewend zijn. Al snel horen we de hits als ‘Where’s The Love’ en vrij snel daarna een bijzondere versie van ‘MMMBop’. Dat is toch even andere koek, zo in symfonie stijl.
Helaas lijkt het geluid vanavond niet helemaal optimaal te zijn en is vooral de zang op verschillende plekken in de zaal slecht te verstaan omdat de bas en drums veel te hard staan. Hierdoor is de balans tussen orkest en de band niet optimaal en is het voor het publiek wat lastiger om echt op te gaan in de muziek. Dit doet helaas erg af van de beleving en dat is zonde.
Mooi is het om te zien hoe de band zich, ondanks dat ze vooraan staan en iedereen voor hen is gekomen, ze zich vanavond absoluut niet op de voorgrond zetten. Als een team spelen ze samen met veel passie en perfectie ieder nummer vol overgave. Deze respectvolle en professionele manier van samenwerking siert ze enorm. Ook de dirigent swingt flink mee en geeft het geheel ook weer een extra dimensie.
Na de pauze lijkt het geluid gelukkig iets beter te klinken en komen vooral de rustigere nummers als ‘Breakdown’ en ‘Broken Angel’ beter tot zijn recht. Met de afsluiters ‘The Sound Of Light’ en ‘Tonight’, komt er al swingend alweer een eind aan deze bijzondere avond. Een unieke manier om het jubileum van de band te mogen vieren. Maar voor de volgende tour mag het weer zoals vanouds, gewoon Hanson, zonder poespas.

FOTOGRAFIE: Ans van Heck

Hanson foto Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg Hanson foto Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg Hanson foto Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg Hanson foto Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg Hanson foto Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg Hanson foto Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg Hanson foto Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg Hanson foto Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg Hanson foto Hanson - Live With Orchestra - 19/02 - TivoliVredenburg

HAYLEY KIYOKO - 19/02 - PARADISOHierbij het fotoverslag van Hayley Kiyoko. Ze stond gisteren in de Paradiso.

BIZZEY - 16/02 - AFAS LIVE Onder de titel 'What Would Jesus Do?' gaf Bizzey zijn grootste show tot nu...