VERSLAG: Avatar - 12/02 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Avatar in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Avatar - 12/02 - Melkweg foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Avatar - 12/02 - Melkweg

Het Freak Circus van Avatar komt naar Amsterdam. De Zweedse melodieuze metalband weet de Melkweg uit te verkopen.

Voorafgaand aan de show warmen Dylan Walshe en The Mahones het publiek alvast op. Een groot doek verschijnt en verbergt het podium. Over de speakers zijn boodschappen te horen over de koning van Avatar. Het is alsof je echt naar de radio luistert: newsflashes en reclameblokken komen voorbij, wat een gaaf element is om in de stemming te komen.

Wanneer vrij letterlijk het doek valkt klinkt ’Glory To Our King’ door de zaal. De menigte zingt luidkeels mee. De koning, gitarist Jonas "Kungen" Jarlsby, verschijnt zittend op zijn troon op het podium. Het publiek aanbidt hem. Hij begint vanuit zijn troon de eerste tonen van ‘A Statue Of The King’ te spelen en de overige vier bandleden betreden vervolgens ook het podium. De muzikanten worden verwelkomt als helden, allen gekleed in een vorstelijke outfit. Zanger en hofnar Johannes Eckerström staat achter een lessenaar en brengt ‘A Statue Of The King’ over alsof hij een belangrijke toespraak houdt. Zijn gezicht is bedekt met zwarte en rode make-up, waardoor zijn gezichtsuitdrukkingen des te krachtiger overkomen. Zelfs wanneer hij niet glimlacht, is een grote brede grijns te zien. Een aantal fans heeft geprobeerd om de make-up na te maken, anderen hebben een Burger King hoedje opgezet.

Vervolgens wordt de troon verplaatst naar het midden van het podium. Dit is de perfecte plek om de gitaarsolo's van ‘The King’ te aanschouwen, terwijl de vonken om hem heen de lucht in knallen. Daarna verlaat hij zijn troon en valt hij terug in zijn rol als gitarist tijdens ‘Legend Of The King’. Met zijn lange dreadlocks headbangt hij erop los. Johannes Eckerström neemt op zijn beurt zijn hoed van zijn hoofd, zodat hij ook kan meedoen met headbangen. De eerste paar nummers zijn afkomstig van het meest recente album van Avatar. ‘Avatar Country’ gaat over een mythische koning die de kracht van metal gebruikt om het land te redden.

Eckerström doet zijn rol als nar veel eer aan. Regelmatig grijnst hij breed naar het publiek en slingert hij zijn tong in het rond, terwijl hij hevig met zijn hoofd schud. Het meest indrukwekkende is nog wel zijn stem, die wisselt van brullend tot rustig en melodisch. Dit wordt extra benadrukt in ‘Paint Me Red’ en ‘The Eagle Has Landed’.

Avatar is van begin af aan erg energiek en communiceert veel met haar publiek. Een show van Avatar is, naast een avond vol geweldige muziek, een spectaculair schouwspel vol entertainment. De uitverkochte show is het bewijs van de immer groeiende populariteit van de band. Later dit jaar zal de band te zien zijn op Dynamo Metal Fest in Eindhoven.

FOTOGRAFIE: Rob Sneltjes

12
Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg  foto Avatar - 12/02 - Melkweg Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg Avatar foto Avatar - 12/02 - Melkweg

12

ZAZ - 12/02 - AFAS LIVEDe Franse chansonnière ZAZ gaf gisteren een frisse en bruisende optreden in...

JOAN BAEZ - 08/02 - CARRÉ Legendarische singer-songwriter Joan Baez gaf voor haar "Fare Thee Well" tour...