VERSLAG: The Tallest Man on Earth - 30/09 - Rotterdamse Schouwburg

VERSLAG: Michiel van den Dorpel

The Tallest Man on Earth - 30/09 - Rotterdamse Schouwburg

Het is zondagavond in de Rotterdamse Schouwburg, tegenwoordig onderdeel van Theater Rotterdam. Een wat kille zaal voor wat een intiem feestje moet worden. Het podium oogt sober. Louter zitplaatsen.

De speaker komt tot leven. We horen een Zweeds liedje (‘För sent för Edelweiss’ - Håkan Hellström). Vanuit een rookgordijn loopt Kristian Mattson het podium op. Er klinkt een bescheiden applaus uit de zaal. De stem van Hellström glijd langzaam naar de achtergrond. Mattson stemt zijn zijn gitaar en zet in op ‘To Just Grow Away’. De eerste van meer dan twintig liedjes in twee uur, solo. The Tallest Man On Earth is los !

De door Nick Drake en Bob Dylan geïnspireerde Mattson begon zijn muzikale loopbaan als zanger van de Montezumas. In 2008 bracht hij zijn eerste soloplaat uit, genaamd Shallow Grave . Deze werd goed ontvangen, onder andere met een cijfer 8,3 van het toonaangevende (en kritische) blad Pitchfork. Mattson werd door niemand minder dan Bon Iver meegenomen op tour door de Verenigde Staten en sloot een contract af met het indie label Dead Oceans (o.a.Slow Dive, Phosphorescent, Kevin Morby).

In 2018 aangekomen, na inmiddels vier langspelers, zoekt Mattson verdieping met zijn multimedia project genaamd When The Bird Sees The Solid Ground, waarvan vijf delen zijn uitgebracht, inclusief nieuwe muziek. Drie tracks daarvan zijn opgenomen in de playlist van het concert in Rotterdam.

En ja, het was genieten in Rotterdam met de Tallest Man, die overigens maar 1.70 groot is. Als een echte troubadour werkt hij zich gedreven van de ene mooie song naar de andere. Af en toe onderbroken door een korte dialoog met het publiek. Het hele oeuvre, van Shallow Grave tot When The Bird Sees The Solid Ground, komt voorbij. Vrijwel elke track met een andere gitaar. En twee liedjes op de piano, waaronder favoriet ‘Little Nowhere’.
Het publiek omarmt The Tallest Man On Earth. Hij is sympathiek, stelt zich kwetsbaar op door zijn twijfels te delen, en weet met weinig middelen een warme sfeer te creëeren. Met een “verlicht” gevoel gaan we de zaal uit. Het is opvallend stil. We zijn onder de indruk.

SUEDE - 01/10 - PARADISOEen bomvol Paradiso zag een energieke show van Suede. Podiuminfo was erbij en...

THE PINEAPPLE THIEF - 29/09 - MELKWEG Het Franse LizZard warmde de Melkweg op. Pineapple Thief maakte het karwei...