VERSLAG: Marlon Williams - 13/04 - Tolhuistuin

VERSLAG: Karst Jaarsma

Marlon Williams

Met zijn Americana debuut en verschillende optredens in Nederland gooide Marlon Williams al hoge ogen. Op zijn tweede plaat Make Way For Love trekt hij zijn stijl nog een trede hoger. Het countrygeluid maakt plaats voor een echte popplaat waar de geest van Roy Orbison, Jeff Buckley en Chris Isaak doorheen klinkt. De Nieuw Zeelandse singer-songwriter bezoekt in het voorjaar Nederland om in de zomer terug te keren voor enkele festivaldata. In de Tolhuistuin staat een stijf uitverkochte zaal klaar voor Marlon Williams met zijn mannen.

Het knappe aan Marlon Williams is dat hij een soepele, prachtige stem heeft die zich overal voor leent. Het leuke aan Marlon Williams is dat hij dit daadwerkelijk toepast. Terwijl de plaat Make Way For Love voorbereidt op een kalme avond muziek met een hoofdrol voor de teksten en prachtige stem van Marlon brengen de muzikanten vanavond bijna het tegenovergestelde.

Marlon opent gedurfd. In zijn eentje staat hij op het podium en slechts gewapend met een akoestisch gitaar en zijn stem duwt hij zo het geroezemoes weg. Vervolgens komt de band. Met zijn vieren spelen de muzikanten rauwe garagerock aangevuld met pop en soul. Dit werkt fantastisch, vooral omdat de stem van Marlon tussen de krachtige instrumentale begeleiding door continu weet te raken. Een nummer als ‘I’m Lost Without You’ wordt uitgesponnen tot energieke countryrock. Het resultaat is een stadionrocker waar ook Tom Petty met zijn Heartbrakers trots op was geweest.

Indrukwekkend genoeg weet Marlon Williams tussendoor de liedjes een special gevoel mee te geven. Dat komt door het Roy Orbison achtige stemgeluid, maar ook doordat hij als een David Bowie speelt met zijn stem en helemaal in de muziek opgaat. Hoogtepunt is ‘The Fire of Love’ waarin Marlon achter piano een prachtige ballade zingt terwijl hij begeleidt wordt door een subtiel basloopje. Met een afsluitende cover van Screamin’ Jay Hawkins onderstreept Williams zijn talent. Van ontzettend intieme zang zweept Williams het nummer op tot een explosieve schreeuw van pijn. Een explosieve finale die iedereen ademloos achterlaat.

Marlon Williams krijgt het deze zomer druk op de Nederlandse festivals. De vorig jaar ingezette zegetocht wordt voortgezet. Marlon Williams is een fantastische zanger en met zijn goede liedjes en sterke begeleiding krijgt hij elke kletsmaker stil. Door de flirt met de energieke indie- en countryrock weet hij waarschijnlijk ook de minder geïnteresseerde te boeien. Marlon vertelt vanavond van Nederland te houden. Aan het eind van deze zomer draagt heel pop minnend Nederland ongetwijfeld Marlon op haar handen.

EN VOGUE - 11/04 - MELKWEGDe legendarische dames van En Vogue namen vanavond de Melkweg over en...

MARCO BORSATO - 13/04 - KLOKGEBOUW Marco Borsato tourt het land rond met zijn 'Thuis' tournee. Podiuminfo nam...