VERSLAG: Feeder - 30/03 - Melkweg

VERSLAG: Francis Pronk

Feeder - 30/03 - Melkweg

Na een lange afwezigheid van acht jaar duikt Feeder weer op in onze hoofdstad. Dit keer brengt het duo uit Wales ‘The Best Of Tour’ naar de Melkweg, wat tevens het laatste concert van de tournee is. De band zal nummers van het nieuwe album spelen, maar ook hun grootste hits van de afgelopen 25 jaar.

Zanger Grant Nicholas en bassist Taka Hirose worden live bijgestaan door Tom Gleeson (gitaar), Dean Deavall (toetsen) en Geoff Holroyde (drums). Crowdpleasers ‘Feeling The Moment’, ‘Come Back Around’ en ‘Pushing The Senses’ worden afgewisseld met nieuwere favorieten zoals ‘Eskimo’. Opvallend is dat de stem van Grant Nicholas ondanks de verstreken jaren nog steeds optimaal klinkt.

Ook klinkt de band nog steeds zo jeugdig als in de jaren ’90. Grant en Taka zijn inmiddels de vijftig gepasseerd, maar hun enthousiasme is nog altijd ongeremd. Grant behoudt het hele optreden een jongensachtige grijns op zijn gezicht en Taka, met zijn torenhoge hanenkam, speelt nog steeds de sterren van de hemel.

Feeder brengt de fans gedurende het eerste uur van de show meer dan twee decennia mee terug met nummers uit het ‘Polythene’ (1997) tijdperk zoals het emotionele ‘High’ en het knallende ‘Insomnia’ van ‘Yesterday Went To Soon’ (1999). De nummers van het legendarische album ‘Echo Park’ worden vol lof ontvangen.

De setlist strekt zich uit over een kwarteeuw: er worden nummers van werkelijke alle albums gespeeld. Feeder neemt het publiek mee terug naar de jaren ’90 met ’My Perfect Day’. Na krachtige vertolkingen van ‘Borders’ en ‘Just The Way I’m Feeling’ is het tijd voor knaller ‘Buck Rogers’. Ondanks het feit dat iedereen weet dat dit nummer wel voorbij móet komen tijdens ‘The Best Of Tour’, blijkt het voor velen nog steeds een aangename verrassing wanneer de herkenbare openingsriff door de zaal raast. Vanaf de allereerste noot breekt de gekte los en klimmen er zelfs enthousiaste fans op het podium.

Hierna krijgt zowel het publiek als de band de tijd om bij te komen. Feeder is inmiddels aangekomen bij de toegiften en Grant Nicholas vertolkt ‘Silent Cry’ en ‘Children Of The Sun’ semi-akoestisch, bijgestaan door gitarist Tom Gleeson. Maar daarna is het weer tijd om te hossen. Van de chaos van ‘Seven Days In The Sun’ gaat Feeder met het langverwachte ‘Just A Day’ tot slot over naar een nóg grotere chaos. Na een twee uur durende show is het einde helaas aangebroken en is duidelijk dat Feeder de afgelopen 25 jaar de magie niet heeft verloren. Feeder is een ​​van de grotere muzikale exportproducten uit Wales en dat heeft de band vanavond maar weer eens bewezen. Op naar de volgende kwarteeuw.

THE WOMBATS - 05/04 - TIVOLIVREDENBURGNa een spetterend optreden op Paaspop is The Wombats blijven hangen en...

FALL OUT BOY - 04/04 - AFAS LIVE Er zijn inmiddels drie jaren verstreken sinds Fall Out Boy voor het laatst in...