VERSLAG: Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Fall Out Boy in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

Bekijk de Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live

Een rij van enthousiaste fans, voornamelijk bestaande uit jonge tienermeisjes, staat opgesteld tot aan station Bijlmer ArenA. Fall Out Boy is inmiddels zeven albums verder en heeft materiaal van ruim vijftien jaar voor vanavond klaar liggen. Fans van alle leeftijden hebben vanavond dus iets om naar uit te kijken.

Support-acts MAX en Against The Current hebben het publiek al goed opgewarmd en nu is het de beurt aan Fall Out Boy. Voorafgaand aan het concert is op het gigantische scherm een aftelprocedure aan de gang. Terwijl de menigte aftelt, verschijnt er ineens een groot doek. Fall Out Boy verschijnt en maakt een vliegende start met ‘The Phoenix’. Vergezeld door een vuurwerkshow en confetti zet Fall Out Boy direct de toon.

Elk nummer heeft een andere grafische weergave. Tijdens 'Immortals' zijn bijvoorbeeld scenes uit de film Big Hero 6 te zien, waar Fall Out Boy haar bijdrage aan heeft geleverd aan de soundtrack. Het eerste nummer van nieuwe plaat ‘M A N I A’ volgt pas na pakweg een half uur met ‘Stay Frosty Royal Milk Tea’, waarbij bassist Pete Wentz een nogal vreemde inleidende toespraak houdt. Tijdens ‘Save Rock And Roll' begeleidt zanger/gitarist Patrick Stump zichzelf op piano en speelt een zeer intieme versie van ‘Young And Menace’, dat op het album vrij geproduceerd is.

De schijnwerpers staan gericht op drummer Andy Hurley, die een zinderende drumsolo speelt en op een ander podium, midden in de zaal, letterlijk opstijgt. Pete Wentz verschijnt op een ander zwevend platform, gehuld in een geel fluoriserend veiligheidsvest. De mensen op het balkon staan nu oog in oog met hem. Vanaf deze hoogte worden ’Dance, Dance’, ‘Wilson (Expensive Mistakes)’ en Thnks fr th Mmrs’ gespeeld, terwijl de andere bandleden zich op het hoofdpodium bevinden. Fall Out Boy is het na al die jaren nog niet verleerd. Ze pakken steeds groter uit bij de shows en muzikaal gezien is het nog steeds dik in orde.

Lama’s zijn de huidige mascottes van de band en sinds de videoclip van 'Young And Menace' verschijnen ze in meerdere video’s. Tot grote vreugde van de menigte verschijnen de harige wezens even later op het podium en gooien ze t-shirts in het publiek. Daarna volgt ‘I Don’t Care’, het enige nummer dat Fall Out Boy vanavond speelt van ‘Folie à Deux’.

De bandleden vermaken fans die er vanaf het begin van hun carrière bij zijn geweest, en ook de nieuwe generatie, die toen misschien nog niet eens was geboren óf te jong waren om het bewust mee te maken. Om relevant te blijven, moet je álle fans aanspreken, dus tijdens oud fan-favoriet ’Grand Theft Autumn / Where Is Your Boy' kiest Fall Out Boy ervoor om beelden van de videogame Fortnite te tonen, zodat ook de tieners in de zaal bediend worden.

'Champion’ geeft een prachtig video-eerbetoon aan de overleden prinses Diana. Ondertussen verlichten de vele telefoons de AFAS Live. Voorafgaand aan de show werden paarse stickers uitgedeeld, met als bedoeling die over je telefoon te plakken. Het resultaat tovert een paarse gloed in de zaal.

Tijdens 'Uma Thurman' zijn scenes te zien van Tarantino-films Pulp Fiction en Kill Bill 1 & 2. Het is werkelijk bizar hoeveel moeite er is gestoken in de visuals. Het lijkt allemaal perfect te werken, want bij ieder nummer wacht er een visuele verrassing. Fall Out Boy sluit zoals altijd af met 'Saturday’, afkomstig van het allereerste album ‘Take This To Your Grave’. Bassist Pete trekt zijn spijkerjas uit, waaronder een t-shirt van Ajax verborgen zit. Vervolgens vloeit er een regen van confetti door de zaal.

Fall Out Boy heeft inmiddels voor de derde keer op rij in AFAS Live gespeeld. Wordt het niet eens tijd voor een stap verder? Samen met hun collega’s van de populaire band Panic! At The Disco kunnen ze vast de paar meter verderop liggende Ziggo Dome vullen.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live Fall Out Boy foto Fall Out Boy - 04/04 - AFAS Live

12

FEEDER - 30/03 - MELKWEGNa een lange afwezigheid van acht jaar duikt Feeder weer op in onze...

JORDAN RUDESS - 04/04 - TIVOLIVREDENBURG Onder de noemer ‘From Bach To Rock: A Musician’s Journey’ toert de toetsenist...