VERSLAG: Joan Osbourne - 26/03 - Patronaat

VERSLAG: Karst Jaarsma

Joan Osborne

In 1995 had Joan Osborne een wereldhit met de cover van het Motown nummer ‘One Of Us’. Op het eerste gezicht is de zangeres een typisch geval van one-hit-wonder, maar Osborne is binnen het Americana genre altijd actief gebleven. Ze ontving in 2012 nog een Grammy nominatie en ging onder andere met The Death mee op tournee. Afgelopen jaar kwam het album Songs of Bob Dylan uit.

Dit eerbetoon aan Bob Dylan staat centraal in de kleine tournee die Joan Osborne nu door Nederland maakt. In de Patronaat is de opkomst op het rustige af, maar dat maakt Joan niks uit. De zangeres is enthousiast en speelt met veel plezier.

Haar stem is vlijmscherp. Live laat ze geen steek vallen. Osborne haar stem beweegt moeiteloos door jazz, Motown en americana. Alle Bob Dylan nummers komen in een ander daglicht te staan door deze fantastische stem. Bob Dylan is een man die van vele markten thuis is. Dat valt ook vanavond weer te horen. Opener ‘Quinn the Eskimo (Mighty Quinn) is een echt gospelnummer. Een liedje als ‘You Ain’t Goin’ Nowhere’ heeft een opgewekt gevoel voor feesten en partijen terwijl ‘Masters of War’ een oprecht protestnummer is in de beste traditie van de folkmuziek.

Osborne speelt vanavond met enkel een pianist in de begeleiding. Met zijn tweeën hebben ze zichtbaar plezier om de Dylan liedjes een beetje om te vouwen. Met het welbekende ‘Rainy Day Women #12 & 35’ voert het duo je terug naar de jaren ‘20 voor een nachtclub gevoel terwijl dankzij de drumcomputer ‘Gotta Serve Somebody’ een moderner gevoel krijgt. Osborne haar stem pakt alles vervolgens prachtig in. Met zijn tweeën varieert het optreden nog ruimschoots. De piano kabbelt soms voor om later een barritme te spelen. Met de tamboerijn slaat Osborne regelmatig een swingend ritme op haar heupen.

Joan Osborne laat vanavond niet alleen horen wat voor fantastisch repertoire Bob Dylan heeft, maar laat ook zien een van de meest onderschatte zangeressen binnen het Americana genre te zijn. Het volle soulgeluid van Joan kan zich prima meten met groten als Mavis Staples en Betty LaVette. Uiteraard is er aan het einde van de avond nog ruimte voor dat ene hitje, maar Joan Osborne heeft het al lang niet meer nodig om te overtuigen.

EDITORS - 27/03 - ZIGGO DOMEVanavond speelden de Editors in een uitverkocht Ziggo Dome en onze...

7 LAYERS SESSIONS - 25/03 - DOORNROOSJE 7 Layers Sessions is terug in Doornroosje. En weer is de show uitverkocht....