VERSLAG: Michael McDonald - 22/03 - Carre

VERSLAG: Karst Jaarsma

Michael McDonald

Als muzikant inspireert Michael McDonald al generaties lang fans en muzikanten. Hij had solo verschillende hits, speelde in Steely Dan en The Doobie Brothers. De volle soulstem van McDonald ging daarbij samen met Beach Boys geïnspireerde koortjes, jazz en funk. Het genre van deze blanke Amerikaanse soul heeft zelfs een eigen Angelsaksische naam: Yacht Rock. Recentelijk werd McDonald herontdekt door jazz muzikanten van nu. Bands als Grizzly Bear en Thundercat speelden met hem samen.

McDonald en band staan garant voor een avondje hits. Dat laat de Amerikaan vanavond overtuigend zien in Carré. Vanaf het begin valt de kracht van zijn stem op. 66 jaar oud en elke uithaal bezorgt kippenvel tot op de kleinste lichaamsharen. In zijn band zien we onder andere saxofonist Mark Douthit, gitarist Bernie Chiaravalle en achtergrondzangeres Amy Holland. Holland, als echtgenote van, ondersteunt in de meerstemmige gedeelten. Michael McDonald bevindt zich het grootste gedeelte van het optreden achter zijn piano.

Yacht Rock is een genre dat het niet per se van haar spannende liedjes of rauwe gevoel moet hebben. Dat wordt vanavond ook duidelijk. De nummers worden netjes vertolkt, maar echt rocken doen McDonald en muzikanten niet. Ze kunnen het wel degelijk. De blues van het nieuwe nummer ‘Just Strong Enough’ met een door Santana geïnspireerd gitaarritme en de saxofoonsolo in ‘I Keep Forgetting’ laten een glimp zien van een meer verrassende muzikale invalshoek. Daar staan echter momenten tegenover waarbij de lome soul verstikkend werkt. Het massale inhaakgevoel van Dionne Warwick cover ‘What The World Needs Now – Is Love’ past in deze setting eerder bij een 50Plus partijbijeenkomst, dan bij muzikanten van dit kaliber.

De fans zijn echter gekomen voor hits als ‘Sweet Freedom’ en ‘Listen To The Music’. Daarin worden ze niet teleur gesteld. In haar mix van soul, funk en jazz kan er enthousiast aan heupwiegen worden gedaan en staat een enkeling op voor een serieus dansje. En dan die stem! Naar het volle en krachtige bereik van Michael McDonald kan je avonden luisteren. Vooral met een spetterende cover van Marvin Gaye zijn ‘What’s Goin On’ tegen het einde pakt Michael McDonald je aandacht terug. De Yacht Rocker laat horen ook gewoon een pure soulman te zijn.

7 LAYERS SESSIONS - 23/03 - ROTOWNTijdens de 7 Layers Sessions presenteert Dotan zijn favoriete...

GRETA VAN FLEET - 21/3 - MELKWEG Greta Van Fleet speelde vanavond het dak van een uitverkochte Melkweg....