VERSLAG: Tonight Alive - 16/3 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Tonight Alive in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Tonight Alive - 16/3 - Melkweg foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Tonight Alive - 16/3 - Melkweg

Tonight Alive, de nu vierkoppige band uit Sydney, keert voor de vierde keer terug naar het Amsterdamse podium. De laatste keer waren ze nog een vijfkoppige band, maar gitarist Whakaio Taahi heeft inmiddels de band inmiddels verlaten.

Voor aanvang klinkt er rock uit de jaren ’80 door de speakers. Bands als Toto, Def Leppard en Midnight Oil blazen door de zaal, maar het publiek reageert er nauwelijks op. Grote kans dat dit door het leeftijdsverschil komt, want er zijn vooral veel fans aanwezig die in hun late tienerjaren zitten.

Vanavond staat het album ‘Underworld’ centraal, dat eerder dit jaar werd uitgebracht. Met opener ‘Book Of Love’ is het duidelijk dat er veel energie in de zaal én op het podium aanwezig is. Het nieuwe materiaal wordt moeiteloos uitgevoerd en de fans zingen de teksten mee alsof de nummers al jaren oud zijn. Oude favorieten zoals ‘Lonely Girl’, ‘Listening’ en ‘What Are You So Scared Of?’ mogen niet ontbreken. Nieuwe nummers zoals ‘Crack My Heart’ en ‘For You’ ontvangen een warm welkom.

De stem van zangeres Jenna is indrukwekkend, ondanks dat ze non-stop over het podium springt, blijft haar geluid zeer krachtig en weet ze precies hoe ze het publiek moet entertainen. Er is veel interactie met de menigte; zo worden de fans op de eerste rijen recht in de ogen aangekeken en Tonight Alive geeft niet alleen een energieke show, maar brengt ook een zeer belangrijke boodschap over. Jenna is erg begaan met de Tonight Alive fanbase en heeft tussen de nummers door diverse inspirerende citaten, die met luid applaus worden ontvangen. Haar positiviteit en opbeurende geest weet veel mensen te raken. Ze vertelt o.a. hoe het is om als vrouw in een band te zitten, dat je je niets moet aantrekken van wat anderen van je vinden en hoe ze de afgelopen jaren zichzelf heeft gevonden. Met het publiek worden er ademhalingstechnieken gedaan, wat in het begin een beetje ongemakkelijk is, maar even laten staan er alleen maar mensen in de zaal met een enorme glimlach. De sfeer is geweldig en Jenna benadrukt keer op keer dat iedereen zich veilig moet voelen bij een Tonight Alive show. Vanavond is iedereen één.

De show van Tonight Alive staat als een huis en je ziet dat muziek maken de passie is van de bandleden. De beat van drummer Matt Best en de gitaren van Jack Hardy en Cam Adler zijn zo strak, dat de menigte de hele avond stuitert. Tonight Alive heeft alle verwachtingen waargemaakt en is klaar voor de grotere zalen.

FOTOGRAFIE: Joyce van Doorn

12
The Gospel Youth foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg The Gospel Youth foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg The Gospel Youth foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg Roam foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg Roam foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg Tonight Alive foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg Tonight Alive foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg Tonight Alive foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg Tonight Alive foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg Tonight Alive foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg Tonight Alive foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg Tonight Alive foto Tonight Alive - 16/3 - Melkweg

12

MEMPHIS MANIACS - 16/03 - PARADISOde Memphis Maniacs gaven bekende nummers weer een eigen jasje met hun...

FREEK DE JONGE NEERLANDS HOOP IN CONCERT - 13/02 -... Freek de Jonge stond vanavond, met verschillende artiesten, in Carré tijdens...