VERSLAG: Enter Shikari - 29/11 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Enter Shikari in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 30 foto's.

Bekijk de Enter Shikari - 29/11 - Paradiso foto's

VERSLAG: Francis Pronk

12

Enter Shikari - 29/11 - Paradiso

Later, zo’n tien minuten voordat het optreden van Enter Shikari start, klinken diverse stemmen door de zaal, die een radiocommunicatie tussen agenten moeten voorstellen. Niet iedereen heeft in de gaten dat dit de warming-up is. Pas wanneer er wordt afgeteld is het duidelijk dat dit onderdeel is van de show. Wanneer het intro eindigt, verschijnt Enter Shikari op het podium en begint de set met ‘The Sights’, afkomstig van het langverwachte vijfde album 'The Spark’. De sfeer in de zaal verandert direct en de dansbewegingen gaan meteen van start. Lichamen klauteren over elkaar om naar de voren te crowdsurfen en na het eerste nummer is iemand al een schoen verloren. Er zijn wat technische problemen en tijdens het oplossen daarvan roept het publiek in koor: “And still we will be here, standing like statues”, een quote uit het nummer ‘Enter Shikari’ uit 2007, die de rest van de avond herhaaldelijk wordt geroepen. Hoewel deze tour in het teken staat van het nieuwe album, maakt de band van de gelegenheid gebruik om een stap terug te gaan in de tijd met ’Solidarity’ en ’Anything Can Happen In The Next Half Hour…’, een welkome verrassing voor de fans van het eerste uur. Laatstgenoemde is afkomstig van het debuutalbum ‘Take To The Skies’, waar de band eerder dit jaar een tour aan heeft gewijd in verband met het tienjarig bestaan.

De energie wordt vastgehouden tijdens ‘Take My Country Back’, knaller ‘The Last Garrison’ en ‘Radiate’, waarna Enter Shikari nieuwe nummers ‘Undercover Agents’ en ‘Rabble Rouser’ voor het eerst live laat horen aan de Nederlandse fans. Er is een moment om op adem te komen tijdens ‘Airfield’ en 'Adieu’, waarna de gekte weer losbarst tijdens ‘Anaesthetist’. Vervolgens doet Enter Shikari iets opmerkelijks door een medley te spelen, bestaande uit 'Sorry, You're Not A Winner’, ‘Sssnakepit’, ‘..Meltdown’ en ‘Antwerpen’. Bij 'Sorry, You're Not A Winner’ doet de gehele menigte mee met het iconische geklap. Een groepje in het publiek maakt zelfs een menselijke piramide. Enter Shikari keert tot slot terug met een tweetal toegiften: 'Redshift' en de knaller 'Live Outside’. Van voor tot achter is het een energiek en levendig optreden. Frontman Rou Reynolds is misschien wel de meest energieke, enthousiaste frontman van welke band dan ook.

De fans zingen vol overgave alle teksten mee en bewijzen dat, zelfs met een wisseling van locatie, de band er geen spijt van zal hebben om in Paradiso gespeeld te hebben.

Als Enter Shikari volgend jaar zieltjes probeert te winnen op zomerfestivals, kunnen ze nog een poging doen om AFAS Live te vullen, al is zo’n intieme show in Paradiso natuurlijk voor de fans het mooiste om mee te maken.

12

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

123
 foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso Enter Shikari foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso Enter Shikari foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso Enter Shikari foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso Enter Shikari foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso Enter Shikari foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso Enter Shikari foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso Enter Shikari foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso Enter Shikari foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso Enter Shikari foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso  foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso Enter Shikari foto Enter Shikari - 29/11 - Paradiso

123

ROYAL REPUBLIC - 30/11 - EFFENAARSpringen, dansen en onderbroekenlol in een stevig rock blazertje. Dat is...

POPRONDE AMSTERDAM - 25/11 - Q-FACTORY Het eindfeest van Popronde vond vanavond plaats in de Q-factory en PodiumInfo...