VERSLAG: Curtis Harding - 21/11 - Paradiso

VERSLAG: Jurre Anema

Curtis Harding - 21/11 - Paradiso

Daar staat hij dan vol zelfvertrouwen op het podium, inclusief zonnebril en een donker leren jack. Curtis Harding treedt vanavond opnieuw op in een uitverkochte Paradiso en speelt al snel het up-tempo 'On And On' van zijn nieuwste album, Face Your Fear. De zaal danst graag en waardeert de opbeurende start, dat wordt voortgezet met het sterke 'Next Time'. Het lijkt het begin van een enerverende avond, maar dat wordt niet gedurende het gehele concert waargemaakt.

Sinds debuutalbum Soul Power gaat het uitstekend met Curtis Harding. Zijn toegankelijke soulrock werd al in een vroeg stadium door een breed publiek opgepikt ('Keep On Shining' was 3FM Megahit eind 2014) met als gevolg een uitverkochte Paradiso voor de Amerikaan begin 2015. Inmiddels is ook zijn tweede album uit en staat na hij - na een eerder uitstapje in een uitverkochte Bitterzoet - weer in de grote zaal van Paradiso. Het is opnieuw uitverkocht: de rij voor aanvang staat tot ver buiten en de temperatuur binnen is vervolgens oncomfortabel hoog.

Op de momenten dat Harding het tempo hoog houdt is de drukte geen enkel probleem. Zijn uitstekende stem gaat moeiteloos van hoog naar laag en alhoewel een achtergrondkoor niet had misstaan is zijn stem krachtig genoeg zonder verdere vocale ondersteuning. De vierkoppige band (drummer, bassist, gitarist, toetsenist/blazer) speelt strak maar is helaas weinig opvallend. De band weet de aandacht pas echt te trekken tijdens de solo's van de muzikanten. Vooral de toetsenist - die klinkt alsof hij een Hammond-orgel bespeelt - springt er in veel nummers uit. In het algemeen wordt er echter te vaak op de automatische piloot gespeeld.

In combinatie met de warmte en een middendeel op de setlist gevuld met trage nummers verliest Curtis Harding de aandacht van de zaal, zoals tijdens het theatrale 'Wednesday Morning Atonement'. Als opener van zijn nieuwste album is het een prachtig nummer, live valt het tegen. Het publiek wil voornamelijk zorgeloos bewegen op vrolijke muziek en krijgt daar geruime tijd niet de mogelijkheid voor.

Het up-tempo einde van de set, ingezet met 'I Need Your Love', wordt logischerwijs met luid gejuich ontvangen en het publiek lijkt dankbaar dat het kan dansen. 'Heaven's on the Other Side' is net zo geliefd maar de grootste publieksreactie komt tijdens de toegift. Hit 'Keep On Shining' sluit de avond af en laat mensen tot op de balkons meedansen.

In de zaal wordt her en der gemord dat het te kort was maar na twee albums lijkt vijf kwartier een perfecte lengte van het optreden. Curtis Harding heeft niet het volledige optreden de aandacht gekregen die hij had gewild, maar heeft met een sterk begin en een vrolijk einde de aanwezigen met een goede herinnering naar huis gestuurd. Desalniettemin blijft de gedachte hangen dat Curtis Harding beter kan dan vanavond, of dat in ieder geval gaat bereiken.

SPINVIS - 23/11 - TIVOLIVREDENBURGSpinvis stond in zijn thuis stad en had het heel erg naar zin in de Ronda van...

BILLY OCEAN - 21/11 - 013 Soullegende Billy Ocean maakte vanavond een stop in de Tilburgse 013....