VERSLAG: Tycho - 2/11 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Jurre Anema

Tycho - 02/11 - TivoliVredenburg

Met een Grammy-nominatie op zak voor zijn vierde album Epoch tourt de Tycho voor de tweede maal dit jaar door Europa. Na eerder dit jaar voor een vrij lege tent op Lowlands te hebben gestaan zijn er vanavond beduidend meer mensen bij in Utrecht. Niet dat de grote Ronda in TivoliVredenburg uitverkocht is, maar de zaal is goed gevuld.

Stipt om negen uur start Tycho met de opener van zijn laatste album, 'Glider'. In de eerste paar nummers is het geluid licht overstuur, later zijn de verschillende lagen in de muziek echter goed hoorbaar. Het is een opeenstapeling van instrumenten waarbij telkens een andere laag het voortouw neemt. Dit komt goed tot uiting doordat de Amerikaan een driekoppige band mee heeft - vrijwel alles wordt live gespeeld.

Startte Tycho halverwege het vorige decennium als een eenmansproject van Scott Hansen, inmiddels kan het gezien worden als een volwaardige band waar meerdere muzikanten een steentje aan bijdragen. Sinds het tweede album Dive in 2011 tourt hij met band, toevalligerwijs ook het moment dat zijn bekendheid flink steeg. Daarom is het ook niet vreemd dat de setlist voornamelijk uit de laatste drie albums bestaat, waarbij het publiek het meest enthousiast reageert op hit 'Awake'.

Een belangrijke rol in dit concert is weggelegd voor het gigantische doek achter de band, waar de gehele avond fantastische beelden worden laten zien. De beelden zijn ontzettend scherp en passen perfect bij de muziek van Tycho: prachtige natuurlandschappen, stromend water of juist simpele kleureffecten. Het is precies afgesteld op de muziek en de wisselwerking tussen beeld en geluid leidt tot een complete audiovisuele ervaring.

Een treffend voorbeeld daarvan zijn de golven die af en toe worden laten zien. Niet alleen de beelden golven, de muziek gaat op dezelfde manier heen en weer in vloeiende bewegingen. Het zijn losse nummers die gespeeld worden maar het voelt als één geheel. En alhoewel de uitvoeringen vrijwel identiek zijn aan de studio-opnames past het verrassend goed in zo'n grote zaal. Alles is net wat voller aangezet en klinkt iets steviger. Tegelijkertijd blijft de sfeer die de muziek normaliter bevat wel behouden. Het geeft ruimte om in gedachten weg te verzinken, maar blijft spannend genoeg om actief te blijven luisteren.

De band valt weg door de beelden en wordt soms zelfs beperkt tot slechts hun silhouetten. Het lijkt Hansen niet te deren. Praten doet hij zelden en wanneer hij dat doet haalt hij je uit je roes en zet hij je met beide benen weer op de grond. Hij is dan ook iemand die beter zijn muziek kan laten spreken en dat doet hij vanavond uitstekend. Het is geen optreden met grootse hoogtepunten of veel publieksparticipatie maar de meeste aanwezigen zullen een hele aangename avond hebben gehad.

DI-RECT - 3/11 - AFAS LIVEDe Nederlandse band Di-rect staat vanavond in de AFAS Live te Amsterdam en...

THE BEAT / THE SELECTER - 27/10 - MELKWEG The Beat en The Selecter doen een gezamenlijke tour en sloegen de Melkweg...