VERSLAG: Opposition Of One - 8/12 - Eureka

Podiuminfo was aanwezig bij Opposition of One in Eureka voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Opposition Of One - 8/12 - Eureka

Na zeven jaar een band geweest te zijn, gooit de Duitse hardcore band Opposition of One het bijltje er bij neer. Niet omdat er ruzie is, of omdat de muzikale koers niet duidelijk is, maar nee, gewoon zoals zoveel bands, zijn de jongens van 'OOO' ingehaald door het dagelijks leven. Getrouwd, een baan, en dan op een gegeven moment is er gewoon geen tijd meer. De lopende december tour staat dan ook in het teken van hun afscheidsgroet. Een tour waarin ze ook nog even de Eureka in Zwolle aandoen, en die afgesloten word met een show in Karslruhe.

De avond in Eureka word geopend door de lokale helden Sand Creek Massacre. Leuke opener, maar zeker niet bijzonder. Contact met het publiek word niet tot nauwelijks gezocht, en de zanger staat dan ook de hele show vóór het
podium met z'n rug naar het publiek. Gitaartechnisch is het matig; de gitaristen zijn wat betreft techniek en uitstraling niet super, en de progressies en structuur van de liedjes blijven telkens redelijk gelijk in de liedjes.
Wél een pluspunt is de vette strot van de gitariste, die de
achtergrondscream voor haar rekening neemt. De band weet zich nog te redden dankzij de drummer. Deze is met zijn harde en strakke spel toch wel een lichtpuntje voor Sand Creek Massacre.

De tweede band is gelukkig een stuk beter. Waarschijnlijk hebben deze heren iets vaker op het podium gestaan dan de Zwolse inbreng. Positive Strike heet deze band, en ze komen uit het Ruhr, omgeving Bochum. Daar kunnen we kort over zijn; onbekend maakt onbemind. Hoe de band ook vraagt om beweging, de zaal is niet in beweging te krijgen. Jammer, want de band speelt goed en compact. Aardige songs, en ook nog eens behoorlijk uitgevoerd.

De klapper van de avond is overduidelijk het eerder genoemde Opposition of One. Zoals gezegd, de band speelt zijn laatste show in Nederland, en er word dan ook tussendoor uitgebreid gememoreerd aan eerder shows in ons land, én
bedankt voor de goede tijd. Spelen doen ze ook nog, en hoe! De band speelt alle knallers, en krijgt de volledige aandacht van het publiek. Vanaf opener 'Let's Build This Bridge' vlieg de vlam in de pan en wordt er gemoshed, gedanst en hartstochtelijk gescreamed door het publiek, dat voor een groot gedeelte bekend is met het werk van OOO. Memorabele hoogtepunten zijn vanavond de breakdown in 'Face to face in Life or Death' en de knaller 'Three Nails'. Dat het publiek er goed van doordrongen is dat dit de laatste show in Nederland moge zijn, is wel duidelijk tegen het einde als er onder 'dwang' van het publiek nog drie toegiften gespeeld moeten worden.

Hoewel het jammer is dat een band van dit kaliber er mee wilt stoppen, is het wel begrijpelijk dat de zaken zo lopen. Ze hebben in ieder geval de eer aan hun zelf gehouden en zijn op een hoogtepunt gestopt. Een knallende show, die bij een hoop mensen waarschijnlijk nog wel even in de herinnering voort zal blijven leven. Mannen, het gaat jullie goed!

FOTOGRAFIE: Joël Rooth

Positive Strike foto Opposition Of One - 8/12 - Eureka Positive Strike foto Opposition Of One - 8/12 - Eureka Positive Strike foto Opposition Of One - 8/12 - Eureka Sandcreek Massacre foto Opposition Of One - 8/12 - Eureka Sandcreek Massacre foto Opposition Of One - 8/12 - Eureka Opposition of One foto Opposition Of One - 8/12 - Eureka Opposition of One foto Opposition Of One - 8/12 - Eureka Opposition of One foto Opposition Of One - 8/12 - Eureka Opposition of One foto Opposition Of One - 8/12 - Eureka

ACROSS FIVE APRILS - 8/12 - MUSICONAcross Five Aprils was weer in Nederland en nam maar liefst vier support-acts...

BILLY OCEAN - 6/12 - PARADISO Billy Ocean, we kennen allemaal zijn muziek, zijn eeuwige hits die nog...