VERSLAG: The Black Crusade Tour - 30/11 - Heineken Music Hall

VERSLAG: Marcel Kamphuis

The Black Crusade Tour - 30/11 - Heineken Music Hall

Vanavond is de Heineken Music Hall tot de nok toe gevuld, uitverkocht. De reden is The Black Crusade Tour, een nieuwe tour waarvan het idee (net zoals alle goeie ideeën) is bedacht onder het genot van veel bier. De leden van Trivium en Machine Head hadden net een show gespeeld in Amerika en bespraken dat ze het zat waren om in elk land steeds dezelfde zalen te moeten aandoen. ‘Wat als we nou samen een co-headline tour verzinnen met een aantal leuke supports’ werd er opgegooid en de tour was al snel een feit.

De eerste band van vanavond is het twaalfjarige Shadows Fall. De heren zijn al jaren gedoemd tot opener en zagen we eerder al op Fields Of Rock, Melkweg en Paradiso. Zelf zien ze het gelukkig niet als een slecht iets en hebben geen moment getwijfeld over de tour. Wel een tegenvaller is de verkoudheid van zanger Matthew Bachand. "When I woke up this morning I couldn't even talk, but hey, here I am! We never cancel any shows, we’re not some emo band. I am gonna scream until my fucking throat bleeds!" Helaas heeft de band erg weinig speeltijd gekregen en elk seconde willen ze hiervan benutten. De nummers worden zonder adempauze doorgespeeld en vooral de harde(re) nummers passeren de revue. Nummer waar het publiek lekker op los moet gaan, wanneer het aan de band ligt - “I don’t care what you do, but don’t stand still!” - ook krijgen we een grote old-school circle pit en moeten de vuisten regelmatig de lucht in. Het vijftal heeft onlangs veel fans weten te winnen door hun deelname aan het Guitar Hero II-spel. Het betreffende nummer is vanavond één van de hoogtepunten, iedereen kent hem en gaat helemaal los. De band kan tevreden zijn met hun optreden en ze beloven snel terug te komen, dit begin volgend jaar met eindelijk die gewilde headline show.

Aan de ombouwtijd kunnen we merken dat de tour een perfect gestroomlijnde is. Slecht vijftien minuten is er nodig om Arch Enemy speelklaar te krijgen. De heren en dame betreden één voor één het podium en beginnen direct lekker hard. Hoewel de Zweedse band de vreemde eend in de bijt is, krijgen ze hierdoor gelukkig niet minder response. Ook de band bevalt het en ze beschrijven Nederland als ‘a nice heavy metal country.’ Tevens tijdens deze tweede set wordt er opvallend energiek gereageerd in het publiek, ‘let me see some fuction action’. Helaas is het optredens maar vier nummers lang, opvallend, maar met een verklaring; ze lopen wat uit en helaas heeft dit Arch Enemy moeten opvangen..

Het Engelse DragonForce liet eerder dit jaar al hun gezicht zien op het Fields Of Rock Festival en begroet vandaag opnieuw Nederland. Net als in Biddinghuizen is het zestal ook vandaag niet slecht te noemen, maar hadden veel toch op beter gehoopt. De muziek komt live namelijk een stuk minder over dan op de drie studioalbums. Het is voor veel mensen een ideaal moment om even langs de bar te lopen. Terwijl anderen genieten van de zittend verzorgde ballades of het gooien met water. De multiculturele band is leuk om eens live te zien, maar niet meer dan dat.

Aangezien veel fans vandaag puur voor het Amerikaanse Trivium gekomen zijn wilden de heren graag iets speciaals terug doen. De setlist is zodrastisch aangepast dat grote hits worden overgeslagen en oude nummers terug op de setlist zijn gezet. Iets wat niet alleen leuk is voor de band, maar ook voor het publiek: Trivium in Nederland is namelijk niet bepaald schaars. Voor veel fans zal vooral de nieuwe aanpak even wennen zijn, zanger Matt Heafy concentreert zich vanaf heden namelijk alleen nog maar op de zanglijnen en gitarist Corey Beaulieu verzorgd live de screams . Gelukkig is publiekfavoriet ‘Pull Harder on the Strings of Your Martyr’ nog steeds terug te vinden in de set en is deze ook vanaf het hoogtepunt. Hopelijk heeft Trivium als jonge band vandaag veel nieuwe fans voor zich kunnen winnen met hun live-show, want overtuigend zijn ze tot de laatste seconde!

Ze stonden gepland voor Fields Of Rock, maar haalden het wegens een stukke tourbus helaas niet. Een paar maanden later staat Machine Head gelukkig alsnog in ons land. Dit helaas met weinig extra’s of met een verassende goedmaker. De heren spelen namelijk al sinds september dezelfde setlist (met soms een andere volgorde) en vinden deze sterk en overtuigend genoeg om ook vanaf te doen. Voor veel is de afsluiter ook de favoriet en gelukkig spelen ze geweldig als altijd. Zanger/gitarist Rob Flynn blijkt ook vanavond weer de perfecte frontman en weet het publiek regelmatig op te zwepen. Een perfecte headliner van een perfecte avond.

Wanneer het aan Trivium ligt komt er op de The Black Crusade Tour zeker een vervolg, ze zijn zelf al in bespreking met wat grote bands. Welke dat zijn en wanneer hij in Nederland komt, dat hopen we snel te weten!

BRUCE SPRINGSTEEN - 1/12 - GELREDOMEBruce Springsteen, ofwel 'The Boss' was weer eens in ons land, en dat bleef...

TWO GALLANTS - 23/11 - MELKWEG Two Gallants zijn regelmatig in Nederland, maar niet zonder reden. We hebben...