VERSLAG: Sam Outlaw - 20/07 - Paradiso

VERSLAG: Karst Jaarsma

Sam Outlaw

Er is een hele verfrissende generatie artiesten die de country muziek weer nieuw leven inblazen. Sturgill Simpson en Chris Stapleton brengen het rauwe gevoel van Willie Nelson terug naar de muziek en Margo Price is de nieuwe koningin van de country. Sam Outlaw wordt ook steeds vaker in dit rijtje genoemd. De zanger heeft een iets andere aanpak. Zijn geluid flirt meer met de pop. Niet met autotune zoals je tegenwoordig hoort, maar een nostalgisch geluid dat net zo goed doet denken aan The Eagles als aan George Jones. Zijn eerste album werd geproduceerd door Ry Cooder, de opvolger Tenderheart verscheen dit voorjaar.

Als voorprogramma speelt eerst Michaela Anne, die later terugkeert in de band van Sam Outlaw, en Jim Lauderdale. Lauderdale mag gerust een muzieklegende genoemd worden. De Nashville muzikant schreef nummers voor vele artiesten. Onder ander het prachtige Solomon Burke nummer ‘Seems Like You’re Gonna Take Me Back’. Een nummer dat vanavond een net zo soulvolle vertolking krijgt. Je mist de band bij het solo optreden van Jim Lauderdale, maar zijn nummers en stem zijn zonder twijfel goed. Lauderdale doet sterk aan Nick Lowe denken. Johnny Cash en Percy Sledge zijn echter nooit ver weg.

Sam Outlaw heeft een imposante band meegenomen. Zeven muzikanten staan er in totaal op het podium. Outlaw is gekleed in een wit t-shirt, spijkerbroek en cowboyhoed. Hij ziet eruit als een echte cowboy. Vanaf de eerste tonen geloof je deze man. Sam Outlaw heeft een soulvolle klank waar de kenmerkende country snik duidelijk in door klinkt. Als wij de nummers moeten geloven dan heeft Outlaw er al vele relaties op zitten. Hij bezingt ze allemaal met veel passie. De steelgitaar voegt een extra laagje melancholie over het geheel. Prachtig!

Naarmate het optreden vordert verschuift de nadruk van de verbroken relaties naar zijn huidige, gelukkige relatie. Het valt ook op dat daarmee het tempo van de muziek verandert. Aan het begin speelt Outlaw langzame countryritmes. Een mooi voorbeeld is het geweldige ‘Diamond Ring’. Heerlijk kabbelt het ritme voort. Tussen de zang door is er ruimte voor een geweldige gitaarsolo. Verderop loopt het tempo iets op. De gitaren gaan sneller en er wordt meegezongen. Het honkytonk ritme van de Gram Parsons cover ‘We’ll Sweep Out The Ashes In The Morning’ is vanavond het hoogtepunt. Mooi hoe de zangeres daarbij de rol van Emmylou Harris overneemt.

Het knappe is dat door alle nummers de geest van Ry Cooder nog lijkt te dwalen. Sam Outlaw presenteert een Westcoast sound van de traditionele country. Melancholisch, maar toch altijd zonnig. Op plaat gebruikt hij hier Mariachi ritmes voor, maar ook zonder blazers en accordeon blijft deze sfeer bewaard. Met name in de zonnige finale waarbij Jim Lauderdale voor een liedje aanschuift. Met dit pure, nostalgische countrygeluid blaast Sam Outlaw een oude stroming nieuw leven in. Dat doet hij fantastisch. Het zal vast niet lang duren voordat Outlaw in navolging van Sturgill Simpson en Chris Stapleton ook de overstap naar het grote publiek maakt.

PET SHOP BOYS - 18/07 - KONINKLIJK THEATER CARRÉThe Pet Shop Boys stonden op 18 juli in Theater Carré. Podiuminfo ging langs...

CHAKA KHAN - 17/07 - PARADISO Chaka Khan