VERSLAG: Batushka - 28/05 - De Helling

Podiuminfo was aanwezig bij Batushka in De Helling voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 16 foto's.

Bekijk de Batushka - 28/05 - De Helling foto's

VERSLAG: Stefan Zegerius

Batushka - 28/05 - De Helling

Vanavond eindigt het Nederlandse deel van deze pikzwarte Europese tour. Het debuutalbum van het hoofdprogramma van vanavond heeft de wereld van blackmetal en cvlt twee jaar terug keihard wakker geschud. De bloedhete Helling in Utrecht zal straks volstromen tot bomvol om ook live te imponeren.

Als support act mogen de Spanjaarden van Noctem aantreden. Deze heren zijn al iets langer actief. Dit is duidelijk merkbaar vanaf de eerste noot. Voordat deze hoorbaar is start de band een donkere stilte gevolgd door een combinatie van geluidseffecten. Vallende druppels in grotten en luide echo's wisselen elkaar af. Als langzaam de stroboscopen aangaan en de geluiden luider worden dikt de duistere sfeer steeds meer aan. Noctem imponeert direct met hun opener 'Pactum With The Indomitable Darkness'. De combinatie van deathmetal en de overheersende blackmetal sfeer zorgen voor een intens genietende zaal. De lichten zijn zo afgesteld dat gelaatsuitdrukkingen niet te zien zijn. Wanneer de zanger voor het eerst de zaal toespreekt zien we pas de met corpsepaint beschilderde gezichten. Deze set is retestrak en werkelijk magistraal. Een niet te missen ervaring voor elke liefhebber van het genre.

Behalve dat Batushka uit Polen afkomstig is valt er weinig over de band te zeggen. Met een podium vol attributen als doodshoofden, kaarsen en wierook treedt Batushka op in zwarte gewaden beklad met verschillende satanische teksten en symbolen. Tevens zijn ze zijn door middel van maskers volledig onherkenbaar gemaakt. Met slechts een album op zak, welke vanavond integraal gespeeld zal worden, zal er vanavond geen interactie zijn met het publiek. Dit blijkt achteraf ook totaal overbodig. De hele set is een grote spirituele blackmetal ervaring. Met vocalen waar je armharen stijf van overeind gaan staan en een groep muzikanten van deze klasse is het niet nodig met je publiek te praten. De muziek spreekt voor zichzelf. Als een overtuigend sekteleider zingt de zanger het publiek toe alsof het zijn trouwe volgelingen zijn. Deze band geeft een baanbrekend optreden weg vanavond. Werkelijk briljant.

Aan de volledig afgeladen zaal te zien ligt de toekomst van deze band bij de grotere podia in het land. Batushka is door middel van zijn mysterieuze status en de fantastische muziek in zeer korte tijd uitgegroeid tot een begrip binnen dit genre. De verwachtingen zijn hooggespannen voor de opvolger van Litourgiya. Dit optreden kan in ieder geval vast worden toegevoegd aan het jaarlijstje.

FOTOGRAFIE: Wendy Jacobse

12
 foto Batushka - 28/05 - De Helling  foto Batushka - 28/05 - De Helling  foto Batushka - 28/05 - De Helling  foto Batushka - 28/05 - De Helling  foto Batushka - 28/05 - De Helling  foto Batushka - 28/05 - De Helling  foto Batushka - 28/05 - De Helling Batushka foto Batushka - 28/05 - De Helling Batushka foto Batushka - 28/05 - De Helling Batushka foto Batushka - 28/05 - De Helling Batushka foto Batushka - 28/05 - De Helling Batushka foto Batushka - 28/05 - De Helling

12

THE PIANO GUYS - 01/06 - AFAS LIVEHet wereldwijde internetfenomeen The Piano Guys kwam naar ons land voor een...

ROGER HODGSON - 23/05 - KONINKLIJK THEATER CARRÉ Roger Hodgson deed vanavond Carré aan. Podiuminfo ging langs voor een...