VERSLAG: Enter Shikari - 12/05 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Enter Shikari in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

Bekijk de Enter Shikari - 12/05 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Enter Shikari - 12/05 - TivoliVredenburg

Enter Shikari’s debuutalbum ‘Take To The Skies’ werd op 19 maart 2007 uitgebracht. Om dit jubileum te vieren tourt de band de wereld over met de ‘Take To The Skies Ten Years Celebration’ tour.

Een legioen van trouwe fans heeft zich verzameld in de Ronda van TivoliVredenburg voor de uitverkochte show van Enter Shikari. Met een wijnglas en gekleed in een chique overhemd lopen frontman Rou Reynolds en co het podium op. Wat volgt is echter niet de soundtrack voor een ontspannen wijnproeverij. Integendeel: al tijdens het eerste nummer verandert de zaal in één grote moshpit.

Vanaf de eerste minuut ontstaat er een kippenvelmoment en is het nostalgische gevoel te voelen in de hele zaal. Omdat Enter Shikari niet saai en voorspelbaar wil zijn, zijn er songs van volgorde veranderd en speelt de band enkele nummers die niet afkomstig zijn van het debuutalbum. Zo komt klassieker ‘Sorry You’re Not A Winner’ al snel voorbij in de set. De hele zaal doet de drie beruchte handclaps. Zo speelt Enter Shikari ook ‘Juggernauts’, afkomstig van het tweede album ‘Common Dreads’ uit 2009, ’Torn Apart’ en ‘Anaesthetist’, beiden van het meest recente album ‘The Mindsweep’ uit 2015 en tot slot single ’Redshift’ uit 2016.

Van de barrières vooraan tot aan de achterkant van de zaal werken mensen zich in het zweet. Er wordt zelfs een menselijke piramide gebouwd. Na elke nummer brult de menigte naar tevredenheid. Tijdens ’Return To Energiser’ verruilt zanger Rou het podium voor het balkon en mengt hij zich tussen de fans.

Na ‘Adieu’ verlaat Enter Shikari het podium. Maar iedereen weet dat ze nog terugkomen, want ze hebben nog niet alle nummers van ‘Take To The Skies’ gespeeld. Het publiek begint herhaaldelijk een stuk songtekst te zingen van het nummer ‘Enter Shikari’, namelijk: “And still we will be here standing like statues”. De band komt terug met o.a. ‘Ok Time For Plan B’.

De nummers van ‘Take To The Skies’ hebben een nieuw leven gekregen. Het album behaalde in 2007 de de vierde plaats in de Britse album charts en vanavond heeft Enter Shikari bewezen dat het album nog steeds succesvol is. Dit was een show voor in de boeken. Geen show met LED-schermen, vuurwerk, confetti en dat soort prullaria, maar puur de band die alles geeft. Na drie albums is het nu tijd voor een nieuw album. Volgende keer een nog grotere zaal?

FOTOGRAFIE: Serge Hasperhoven

12
Enter Shikari foto Enter Shikari - 12/05 - TivoliVredenburg Enter Shikari foto Enter Shikari - 12/05 - TivoliVredenburg Enter Shikari foto Enter Shikari - 12/05 - TivoliVredenburg Mallory Knox foto Enter Shikari - 12/05 - TivoliVredenburg Mallory Knox foto Enter Shikari - 12/05 - TivoliVredenburg Mallory Knox foto Enter Shikari - 12/05 - TivoliVredenburg

12

ELVIS IN CONCERT - 10/05 - ROTTERDAM AHOYVoetjes van de vloer met Elvis in Ahoy en hier onze fotoserie.

INDIAN ASKIN - 11/05 - PODIUM VICTORIE Indian Askin in het nieuwe Podium Victorie, hier de foto's.