VERSLAG: Tim Akkerman - 09/05 - Paradiso

VERSLAG: Francis Pronk

Tim Akkerman - 09/05 - Paradiso

Tim Akkerman sluit zijn clubtour af in de kleine zaal van Paradiso. Voorafgaand aan het optreden betreedt singer/songwriter Sofia Dragt het podium met gitarist Sander Huting. Zichzelf begeleidend op keyboard deelt ze haar breekbare liedjes met het Amsterdamse publiek. Binnenkort komt haar nieuwe plaat officieel uit, maar vandaag is deze al te koop bij de merchandise. Van de plaat speelt zij vanavond 'We Are Just Strangers'. De uit Wageningen afkomstige dame wil graag het publiek leren kennen en vertelt ondertussen wat leuke feitjes over haarzelf. Zo weten we nu dat ze veel houdt van eten en van emotionele oude mannen. Haar spontaniteit en interactie met het publiek maakt het plaatje compleet. Dit is een zangeres om in de gaten te houden.

Na een snelle change-over is het tijd voor Tim Akkerman en band. De set wordt geopend met 'Everybody Needs Someone'. Tim heeft een viertal zeer ervaren muzikanten om zich heen verzameld, die hun sound goed op orde hebben. De band is strak en het samenspel is sterk.

Ondanks dat Tim uit Den Haag komt, vindt hij Paradiso de mooiste poptempel van Nederland. Hij vertelt dat hij in deze zaal in 2001 de cd-release had van zijn album 'Anno'. Van deze plaat speelt de band vanavond 'Safe' en 'Between The Sun And The Moon'. Laatstgenoemde is een liedje die hij tien jaar geleden voor zijn dochtertje Lila schreef.

Tim had een tijd terug een EP beloofd. Deze komt er ook, maar helaas niet in fysieke vorm. Vanavond is zijn oude werk wel te koop, maar voor de nieuwe nummers moeten we toch de digitale kanalen in de gaten houden. Het meest recente nummer van de avond is 'Broke', dat hij samen schreef met gitarist Evert.

Tim zoekt de intimiteit op door in het midden van de zaal een akoestische cover van Bruce Springsteen's 'The River' te doen. Helaas is zijn mondharmonica vals en doet hij het derde couplet opnieuw. Daarna komen de andere bandleden erbij, met o.a. een mandoline, melodica en tamboerijn, om na een tweetal verjaardagsliedjes gezamenlijk 'Falling To Pieces' te spelen. Tijdens dit nummer zingt de in het publiek verborgen Sofia Dragt een stuk mee.

Eenmaal terug op het podium speelt de band een gloednieuw nummer, namelijk 'On Our Way Back Home'. Daaropvolgend wordt een medley van The Police klassiekers ÕRoxanne', 'Message In A Bottle (SOS)' en 'So Lonely' ten gehore gebracht.

Na de akoestische ingetogen versie van 'Inside My Head' van TimÕs vroegere band Di-rect, is de band aangekomen bij het allerlaatste liedje van de avond en daarmee van de clubtour. Met 'One Flag' gaat iedereen nog eenmaal uit zijn plaat. Tim weet niet van ophouden, want er staat alweer een nieuwe tour gepland: de Secret Sessions, waar hij vanaf september meer dan veertig locaties mee aandoet. Komt dat zien!

SHAWN MENDES - 01/05 - ZIGGO DOMEVorig jaar nog in Paradiso, en gisteren in een Ziggo Dome vol uitzinnig...

DMA'S 06/05 - PARADISO NOORD Paradiso Noord werd vanavond overgenomen door de Australische mannen van...