VERSLAG: United Voices of Rock - 18/03 - Boederij

Podiuminfo was aanwezig bij United Voices of Rock in Boerderij voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de United Voices of Rock - 18/03 - Boederij foto's

VERSLAG: Conny van den Heuvel

12

Deel II

Zoals hiervoor te lezen is Helloise opgericht als een soort vervolg op Highway Chile. Helloise maakte snel naam met goed in het gehoor liggende hardrock. Met het eerste album ‘Cosmogony’ uit 1985 brengen ze wellicht gelijk hun sterkste uit. De opvolger ‘Polarty’ wordt minder enthousiast ontvangen. Helloise dacht groot en als Rotterdamse band moet je dan ook maar gelijk in De Ahoy optreden met medewerking van Jan en alleman. Terwijl Patricia Paay en Adam Curry elkaar daar voor het eerst ontmoeten valt de band langzaam uit elkaar. Nadat in 1996 beide albums worden heruitgebracht, is het voor de band een mooie reden op lekker op tournee te gaan en door te pakken. Het gevolg is ‘A time and place for everyone’ uit 1998. In 2001 gevolgt door het veel stevigere ‘Fate Morgana’. Recentelijk is er een 6 cd overzicht met alles van Helloise verschenen.

Ben Blaauw is blijven staan en doet ook twee nummers mee met Helloise waarbij Stan Verbraak zoals altijd uitstekend bij stem is. Er wordt geopend met één van hun bekendste nummers ‘Ready for the Night’ gevolgt door ‘See the Light’. Het mooi om te zien hoe Stan en Ben elkaar nog blindelings op het podium weten te vinden. Hierna neemt Ben onder luid applaus van de goed gevulde Boerderij afscheid. In de volfgende vier nummer beweegt Stan soepel over het podium en er is veel interactie met de onvermoeibare mannen van Rebelstar die er al minimaal een voetbalwedstrijd zonder rust op hebben zitten. De Helloise set wordt afgesloten met het prijsnummer ‘Cosmogony’.

Als laatste in de nonstop show sluit Leon Goewie van het Branbantse Vengeance de avond af. En terecht mag je wel zeggen. De band heeft toch wel de grootste danwel langste carriere van allemaal gehad.

Ook Vengeance kent een lange geschiedenis met veel line up wisselingen. We kunnen drie perioden onderscheiden. In de tachtiger jaren maakt de band furore met vier albums; ‘Vengeance’, ‘We have ways to make you Rock’, ‘Take it or Leave it’ en ‘Arabia’. Centrale spil is zanger Leon Goewie, die ook live de motor is achter de energieke optredens. De rek lijkt eruit na ‘Arabia’ en daarmee ook in de band. In 1997 werken Arjen Lucassen en Leon Goewie samen aan nummers waaruit het album, ‘Back from flight 19’ voortkomt en de tweede periode inluidt. Na nog een album (‘Wings of an Arrow’) in 2000 eindigt het weer. Vanaf 2006 tot nu is de derde periode waarin vier studio albums en een live album zijn uitgebracht.

Ook vanavond is Leon Goewie weer de ADHD performer die alle aandacht opeist als hij op een podium staat. De set bestaat uit alleen prijsnummers. ‘Take it or Leave it’ opent knallend en eindigt met het allom bekende ‘Rock and Roll shower’. Of de tekst over de shower waarmee Donald Trump en Patricia Paay recentelijk mee in het nieuws kwamen gaat is nooit duidelijk geworden.

Aan het eind komen de andere Voices ook op het podium en eindigt de avond met jamsessie van de de voltallige 8 koppige cast en speciale gast Ben Blaauw. Diverse rifjes eindigen uiteindelijk in een lange versie van AC/DC’s ‘Highway to Hell’.

Een ieder die niet geweest is moet echt gaan naar één van de volgende shows. Er wordt door het hele land gespeeld dus de afstand hoeft geen probleem te zijn. Voorlopig zijn het Nederlandse shows maar in de wandelgangen hoor je dat het buitenland ook geinteresseerd is.

Voor veertigers en vijftigers zijn dit hele leuke avonden. De muziek van de bands die ze vroeger overal hebben zien spelen, gezongen door de originele zangers. Vergeet niet dat deze bands ook in voorprogramma’s stonden bij alle grote concerten van internationale bands in Nederland. En voor jonge rockers is het leuk om eens te kijken hoe die “oudjes” het doen.

Aangezien er ‘first edition’ op de backdrop staat, mogen we hopen dat een vervolg krijgt. Doe eens interactief en post suggesties op de United Voices of Rock facebook pagina.

12

FOTOGRAFIE: Conny van den Heuvel

foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij  foto United Voices of Rock - 18/03 - Boederij

DANKO JONES - 18/03 - 013Danko Jones is in het land en streek vanavond neer in Tilburg voor een show...

RACHÈL LOUISE - 17/03 - BITTERZOET Bitterzoet verwelkomde Rachèl Louise vanavond. Podiuminfo was erbij voor een...