VERSLAG: Gorgoroth - 08/03 - De Helling

VERSLAG: Stefan Zegerius

Gorgoroth - 08/03 - De Helling

Maar liefst drie podia op Nederlandse bodem worden aangedaan door deze tour. Een tour met als headliner een grootheid uit de Noorse blackmetal scene. Vanavond is de Utrechtse venue De Helling het speelvlak waar maar liefst vier knetterharde bands hun kunsten mogen vertonen.

Wanneer de Amerikaanse openingsact Incite het podium betreedt zijn er welgeteld 10 mensen present. Het oogt erg pijnlijk wanneer een band moet spelen voor een zo goed als lege zaal. Gelukkig vult de zaal mondjesmaat gedurende de eerste paar tracks, maar het blijft helaas mager gevuld. Zanger Richie Cavalera (de stiefzoon van Max) blijft echter bijzonder gemotiveerd en keihard werken om het publiek mee te krijgen. Met behulp van een strakke set waarin death en thrash metal lekker gecombineerd worden krijgt hij dit nog aardig voor elkaar. Incite zorgt voor een goeie lading energie en een prima optreden om de avond mee te starten.

Wanneer de eerste noten van de volgende band de zaal in worden geblazen is de eerste indruk niet zo best. Earth Rot klinkt als een rommeltje. Het samenspel laat ernstig te wensen over. Individueel is dit optreden best wel ok, maar een goed op elkaar ingespeelde band is ver te bekennen. Wanneer de drummer bij bepaalde passages als een verdwaasde Lars Ulrich achter zijn drumstel gaat staan wordt het een set die door de muziek helaas niet meer wordt goed gemaakt.

Melechesh timmert inmiddels alweer ruim 20 jaar aan de weg en zal de beste show van de avond gaan neerzetten. Het spirituele intro creëert direct een fijne sfeer. Helaas staat de lead gitaar erg zacht in het begin, maar dit lijkt het publiek weinig te doen. Zij komen al snel volledig los, waardoor de band de sterren van de hemel begint te spelen. In een oog opslag blijkt dit een band met enorme klasse, een originele stijl en charisma van de bovenste plank. Er wordt vermakelijk geanticipeerd op het publiek. Deze set blijft boeien tot de laatste noot van het fantastische afsluitnummer 'Rebirth Of The Nemesis' van het geweldige album Emissaries.

Zoals gebruikelijk mag de band waarop iedereen zit te wachten de avond afsluiten. Al een jaar of 25 staat Gorgoroth in de hoogste regionen van de Noorse blackmetal scene. Inmiddels is de band een slordige 20 verschillende bandleden verder en mag alleen de gitarist/oprichter Infernus zich nog bandlid vanaf het eerste uur noemen. Helaas heeft dit over de jaren heen de muziek niet veel goeds gedaan. Het openingsnummer 'Bergtrollets Hevn' klinkt alles behalve strak. De vocalen van gelegenheidsvocalist Hoest, bekend van Taake, zijn prima, maar wekken ook veel verwarring. Kijken we nu naar Taake does Gorgoroth of is het inruilen van bandleden een soort fetish geworden voor deze heren? De rest van de set klinkt best aardig, maar daar is ook alles mee gezegd. Van een show kun je niet meer spreken. Daar waar in de tijden van Gaahl er nog van alles uit de kast werd getrokken om een Gorgoroth optreden tot een visueel spektakel te maken, is er vanavond weinig te beleven. Dit terwijl ze het juist nu, vanwege het tegenvallende muzikale aspect, keihard nodig hadden.

Wanneer je gedurende al die jaren zoveel moeite hebt om je band bij elkaar te houden, stop er dan lekker mee. Melechesh heeft ervoor gezorgd dat er goede reden is geweest om twintig euro uit te geven voor deze avond. Helaas is de kaars voor Gorgoroth momenteel pijnlijk langzaam het doven.

DEVIN TOWNSEND PROJECT - 09/03 - 013Devin Townsend Project streek vanavond neer in Tilburg voor een show in 013....

TOVE LO - 08/03 - MELKWEG De Melkweg had Tove Lo op de planken vanavond. Podiuminfo was erbij, zie hier...