VERSLAG: Amy MacDonald - 05/03 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Amy Macdonald in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Amy MacDonald

Amy MacDonald wordt dit jaar alweer dertig. Dit betekent dat ze al vijftien jaar professioneel met haar muziek bezig is. Vanuit de koffiehuizen en pubs in Glasgow heeft ze een hele weg afgelegd. Begin 2017 kwam haar vierde album uit. De gretigheid waarmee in 2007 de radio stations singles als ‘This Is The Life’ en ‘Mr. Rock & Roll’ oppakten heeft de Schotse zangeres inmiddels achter haar gelaten. De zangeres vertelt dat de Nederlandse DJ’s haar nieuwste single niet eens meer willen draaien. Populair is de zangeres echter nog steeds. Een uitverkocht Tivoli vormt het startschot voor een Europese tournee.

Het is echt niet zo dat het publiek alleen bestaat uit meegegroeide fans. Het publiek is een mengelmoes van jongere fans, dertigers en ook vijftigers. Live is de zangeres een feestje. Ze opent gelijk sterk. ‘Under Stars’ is een nummer van de meest recente plaat. Het lied kenmerkt zich door het klassieke MacDonald recept. Het nummer is een lekkere mix van folk en pop dat gelijk vrolijk stemt. De band zorgt voor een vol geluid en afwisseling door tegen het einde even weg te vallen en nogmaals op volle kracht bij te vallen. Tijdens het derde nummer mag er vanavond al meegeklapt worden. Succes lijkt gegarandeerd met een set die ook op de zomerfestivals niet misstaan zou hebben.

Gelukkig komen er verderop meer momenten waarop Amy MacDonald laat horen wat voor fantastische zangeres ze is. Het rockende popgeluid schuift namelijk verschillende momenten meer naar de achtergrond. Ze maakt niet alleen indruk wanneer ze tegen het einde solo op het podium staat, of enkel met de toetsenist. Eén van de hoogtepunten wordt gevormd door de band die een akoestische vertaling speelt van ‘4th of July’. De begeleiding geeft het nummer een Americana gevoel dat zo uit de pen van The Band had kunnen komen. Net zo bijzonder is de cover van The Doobie Brothers’ ‘Listen tot he Music’. Amy MacDonald maakt er een krachtig soulnummer van. Eén van de nummers die ze als vijftienjarige in de Glasgowse koffiehuizen speelde is ‘Youth Of Today’. Nu ze zelf verbaasd naar de nieuwe jeugd kijkt, lijkt het haar geschikt om het nummer weer in de setlist op te nemen. De subtiele begeleiding die zich langzaam opbouwt naar de knallende finale is subliem rond de vocale kracht van MacDonald opgebouwd.

Door de goede balans tussen de verschillende muziekstijlen geeft de zangeres een ijzersterk optreden. De vrolijke folkrock waar iedereen MacDonald van kent loopt als een rode draad door het optreden. Haar meest recente nummers leveren op cd weinig vuurwerk op, maar op het podium blijken de liedjes veel meer in zich te hebben. Op enkele momenten staat ze op bijna punkachtige wijze de tekst uit te schreeuwen. De Schotse dertiger maakt daarmee duidelijk dat, hoewel de Nederlandse radio stations haar niet meer draaien, ze niet van plan is zich aan de kant te laten schuiven. MacDonald is klaar om van 2017 weer een succesvol hoofdstuk in haar carrière te maken.

FOTOGRAFIE: Bart Notermans

BANKS - 06/03 - PARADISOBanks stond vanavond in Paradiso en Podiuminfo was daarbij. Bekijk het...

BLAUDZUN - 04/03 - TIVOLIVREDENBURG Blaudzun is deze maand door heel Nederland te vinden maar begon in...