VERSLAG: Amaranthe - 26/10 - Doornroosje

VERSLAG: Bas van Poppel

Amaranthe + Sonic Syndicate

Het recent uitgebrachte album van Smash Into Pieces bracht weinig wat tientallen anderen bands niet al tot in de puntjes uitgewerkt hebben. Live toont de band zichzelf echt wel een aparte gewaarwording. De drummer, a.k.a. The Apocalypse DJ, bekleed met LED-doodshoofdmasker, laat het even lijken alsof er een dj in plaats van een drummer op het podium staat. De 'corpse paint' die alleen in blacklight zichtbaar is, is een leuke toevoeging. Alles klinkt catchy, de zanger is prima bij stem en muzikaal staat het geheel als een huis. Behalve dat de zanger denkt dat hij in Hamburg op het podium staat, zet de band een prima optreden neer.

Met de nieuwe plaat Confessions op zak en twee bandleden minder staat sinds zes jaar het uit Stockholm afkomstige Sonic Syndicate weer in het land. Het nieuwe album is een stuk rustiger en kalmer dan wat we van de Zweden gewend zijn Live is dat ook goed te merken, want het is enkel het oude werk als "Burn This City" en "Turn It Up" waar het publiek los op gaat. De zanger heeft de hele show technische problemen met zijn microfoon maar toont zich een charismatische showman en haalt alles uit het publiek wat er in zit. Verder is het vooral goed te horen dat de band een gitarist minder op het podium heeft, wat het geheel wat minder 'heavy' maakt dan voorheen.

Hoofdact Amaranthe is enorm populair en heeft met het recent uitgebrachte album Maximalism het geheel nog wat meer cathy en minder zwaar gemaakt. De refreinen die doen denken aan bijvoorbeeld Queen's We Will Rock You komen helaas ook live niet lekker uit de verf. De show komt maar moeilijk op gang, en de sterke punten van het optreden beperken zich dan ook tot de 'hits' waarmee de band bekend werd; 'The Nexus' en ballad 'Amaranthine'. Amaranthe levert een goed optreden, maar het is geen moment bijzonder. Vooral de matige presentatie van zangeres Ryd haalt de kracht volledig uit de show. Instrumentaal is er echter geen speld tussen te krijgen.

BAZART - 27/10 - TOLHUISTUINBazart gaat naar de top. Vanavond speelt de band in Tolhuistuin....

CRYSTAL FIGHTERS - 26/10 - PARADISO De band Crystal Fighters in Paradiso. Podiuminfo was erbij en heeft een mooi...