VERSLAG: John Coffey - 30/09 - Paradiso

VERSLAG: Rob van der Zwaan

John Coffey - 30/09 - Paradiso

John Coffey neemt vanavond in een uitverkochte Paradiso voor onbepaalde tijd afscheid. De band heeft alles bereikt en geen zin om langzaam af te takelen. Nog één keer mogen de punkrockers alles geven wat ze hebben. John Coffey bestaat al veel langer dan veel mensen denken. De eerste versie van de band onstond in 2002 en sinds 2006 staan ze vermeld op Festivalinfo sites. Sinds 2010, in de huidige bezetting, begint John Coffey echt op te vallen als live-orkaan die altijd alles geeft en elk podium, hoe klein ook, omtovert tot een kolkende, feestende mensenmassa.

Paradiso ziet er aan de buitenkant alvast prima uit, gehuld in twee gigantische John Coffey banners. Binnen is de spanning voelbaar. Er hangen spandoeken waarop John Coffey bedankt wordt voor al die jaren muziek en er zijn bloemen, afscheidsbrieven, opblaasbeesten en -ballen meegenomen om die laatste show extra speciaal te maken. Als het optreden om negen uur eindelijk begint, hoeft John Coffey alleen het lontje aan te steken om de Paradiso te laten ontploffen.

De afscheidstournee van John Coffey, langs de Tivoli Oudegracht, 013, Ekko en Melkweg heeft al heel wat gekneusde en gebroken ledematen opgeleverd. Maar o wat is het mooi en zeldzaam om een publiek zo uit z'n dak te zien gaan. Ook vanavond is het een chaos van moshende en crowdsurfende mensen. Wall-of-deaths, circle pits, een spontane sitdown tijdens de trompetten van 'Heart of a Traitor', dit optreden heeft het allemaal. Op het balkon van Paradiso zitten mensen verwonderd neer te kijken op het slagveld.

Het is voor de laatste keer feest! Maar vergis je niet. John Coffey is een van de weinige Nederlandse acts die zich ook echt politiek engagement toont. 'No House for Thee' is een aanklacht tegen de Nederlandse reactie op de vluchtelingencrisis. Ook hierom zal John Coffey met node gemist worden.

Nog een keer zingt Paradiso 'Miles till the end of the Road' en vallen de ballonnen met bandlogo en 'Stay Crucial' erop. Hiermee valt ook het doek voor John Coffey. En natuurlijk levert dat een hoop emotie op van band en crew. Het is dapper dat zo'n band hoogtepunt stopt. John Coffey wil niet een van die vele voorbeelden worden, van bands die veel te lang doorgaan. Hoewel het jammer is voor de Nederlandse live-scene is het een keuze waarvoor je alleen maar respect kunt hebben. Het afscheid was in ieder geval waardig!

FRANKIE BALLARD - 03/10 - SUGARFACTORYFrankie Ballard was vanuit Texas voor het eerst in Nederland komen optreden....

NICKELBACK - 03/10 - ZIGGO DOME Nickelback in de Ziggo Dome, hier ons fotoverslag