VERSLAG: Graveyard Classics: Six Feet Under - 30/06 - Baroeg

VERSLAG: Bas van Poppel

Six Feet Under

Zoals bijna iedere zomer is Chris Barnes met zijn band Six Feet Under op tournee door Europa. Deze avond in Baroeg is de warming up show voor een twee weken durende trektocht door Duitsland en Zwitserland.

Niet mee op tournee, maar als eerste op het podium vanavond, is het Vlaamse Powerstroke. Volgens de band zelf valt de muziek tussen thrash metal en hardcore, maar live gaat het er harder aan toe. De zanger komt in verhouding te muziek wat lief over, maar zo zijn Vlamingen.

"We are Hopelezz!" is misschien niet de sterkte openingszin voor een show De moderne thrash van deze jonge Duitsers is uitgewerkt tot in de perfectie. Glimmende gitaren, grote backdrop, side banners en iedereen in uniform: menig professionele band pakt het minder rigoreus aan. De drummer hakt haast door het drumstel heen en de gitaarpartijen kloppen stuk voor stuk. Het enige wat mist is een volle zaal en wat catchy liedjes om mee te schreeuwen. Not so Hopelezz after all.

Als derde band staat het Duitse Unbound op het podium. Research wees uit dat de band al twintig jaar mee gaat, hoewel enkel de zanger oud genoeg is om dat te kunnen waarmaken. De band speelt een combinatie van doom en deathmetal. Het is niet origineel en het is niet spannend. Het grootste pluspunt van de band is de zanger, die zich geen moment inhoud op het podium.

Six Feet Under heeft reeds elf langspelers op de markt gebracht, maar de band rondom Chris Barnes heeft dit jaar ook hun vierde cover-album uitgebracht. Die laatste plaat haalt niet het niveau van de eerdere cover-albums, wellicht is dat de reden dat de Baroeg maar halfvol staat.

De tour van de Amerikanen draait om covers, ze spelen niets anders.vanavond. Er komt werk van AC/DC voorbij als 'Hells Bells' en 'TNT', maar ook Anvil's 'Metal On Metal' dondert in Six Feet Under stijl door de Rotterdamse zaal. Live klinkt alles een stuk beter dan op cd, wat een genot is om te aanschouwen. Aan het einde breekt de moshpit pas goed los; er wordt afgesloten met enkele Cannibal Corpse klassiekers waaronder uiteraard 'Hammer Smashed Face'. Eem toegift is er niet, maar die is ook niet nodig: De ervaren band is een klasse apart in hun genre. Hopelijk besluit Barnes om wat vaker de oceaan over te steken.

ODIUM NOSTRUM - 02/07 - DE HELLINGOdium Nostrum was vanavond in Utrecht te vinden voor een optreden in De...

ZZ TOP - 27/06 - HEINEKEN MUSIC HALL ZZ top gaat al een dikke veertig jaar mee en is ook dit jaar weer op reis...