VERSLAG: Iggy Pop - 10/05 - Heineken Music Hall

VERSLAG: Wouter Braaksma

Iggy Pop - 10/05 - Heineken Music Hall

'Here is mister Iggy Pop!' meer heeft Josh Homme niet nodig terwijl de eerste klanken van 'Lust For Life' klinken en de avond van hoogtepunt naar hoogtepunt wordt gebracht. De spanning was al voelbaar bij binnenkomst van de uitverkochte Heineken Music Hall. Met zijn nieuwe plaat, 'Post Pop Depression', ging Iggy Pop een unieke samenwerking aan met Josh Homme en Dean Fertita van Queens of the Stone Age en Matt Helders van Arctic Monkeys. Zij zijn er vanavond allemaal bij om Iggy Pop te begeleiden. Op die plaat lijkt hij aan zijn tweede leven begonnen, wijzer maar niet bang om te zeggen waar het op staat.

In dit nieuwe gedeelte van het leven van de 69-jarige punkgod is het besef doorgedrongen niet het eeuwige leven te hebben. Collega's en vrienden om hem heen overlijden en hij lijkt als enige nog fier overeind te staan. Dit zorgt ervoor dat Iggy Pop op sommige momenten zichtbaar gekwetst net wat meer kan brengen dan pakweg vijf jaar geleden. Wanhopig zingt Pop over een 'sweet sixteen' tijdens 'Sixteen' alsof hij terug in de tijd wil terwijl hij van enthousiasme op een monitor valt.

Stond Pop vorig jaar nog op Down The Rabbit Hole met een greatest hits show van al zijn werk. Vanavond is er geen plaats voor nummers van zijn eerste band 'The Stooges'. Het draait maar om drie albums, 'The Idiot' en 'Lust For Life' uit 1977 en dus 'Post Pop Depression'. De zanger klinkt met zijn stem duidelijk beter tijdens de nieuwe nummers en worstelt soms iets met de oude. Dat weet hij dan weer goed te maken door zijn oude bravoure te laten zien.

Iggy Pop rekt zijn broek uit, tuft in zijn kruis, steekt met zijn tong uit de mond beide middelvingers op. Tijdens 'Funtime' gaat de broek op de enkels terwijl hij het podium over slentert. Na 'Some Weird Sin' duikt hij het publiek in wat tussen de gangpaden is gedrongen. Aan levenslust en plezier duidelijk geen gebrek, Pop geniet met volle teugen.

De band eromheen zorgt er voor dat oude nummers voller en meer gelaagd klinken zodat oud en nieuw werk naar elkaar toe komen. Het is sowieso een plezier om de coole Josh Homme als tweede man te zien schitteren evenals de rest van de band. Iedereen krijgt zijn moment, maar stelt zich dienstbaar op voor de 69-jarige veteraan.

Aan het eind van de show laat Iggy Pop tijdens 'Paraguay' zien niet stilletjes ten onder te willen gaan. De laatste minuten van dat nummer zijn een overtuigend statement van een band die scheurt en beukt terwijl Pop zijn longen uit zijn lijf schreeuwt en terreur bekritiseert.

Na afsluiter 'Succes' neemt Pop gretig zijn minutenlange staande ovatie in ontvangst. Hij loopt naar de achterkant van het podium en gaat half achter het doek staan. Draait zich nog één keer om en zwaait over enthousiast nog een keer het publiek toe met een grote grijns op zijn gezicht. De eeuwige jeugdigheid zelve heeft mede dankzij zijn strak swingende begeleidingsband een totaal nieuwe show neergezet waarvan je met trots achteraf kan zeggen dat je er bij was.

FISCHER-Z - 12/05 - MELKWEGWij maakten deze fotoreportage van Fischer-Z in een behoorlijk gevulde 'Oude...

ANNA VON HAUSSWOLFF - 14/5 - BITTERZOET Anna Von Hausswolff stond vanavond in Bitterzoet in Amsterdam. Podiuminfo was...