VERSLAG: Marduk / Immolation / Origin / Bio-Cancer - 12/5 - Luxor Live

VERSLAG: Stefan Zegerius

Marduk / Immolation / Origin / Bio-Cancer - 12/5 - Luxor Live

De hoofdact van vanavond staat voor de huidige tour geboekt in drie Nederlandse steden. Arnhem is daar de eerste van, maar voordat het zover is zijn uiteraard eerst de support acts aan de beurt. Helaas is niet iedereen met een ticket ook daadwerkelijk bereid geweest om al om 7 uur aanwezig te zijn in de Luxorlive. Dit maakt dat er een luttele 25 man in de zaal staan wanneer de eerste band aantreedt.

Het Griekse Bio-Cancer doet toch zijn uiterste best om de mensen die wel interesse hebben goed te vermaken. In zekere zin lukt dit aardig. Wat deze heren doen wordt vrij snel duidelijk; Old-School Thrash-Metal. Dit betekent vaak, en ook in het geval van deze band, rechttoe rechtaan in hetzelfde hoge tempo de setlist er doorheen rammen. Deze missie is dan ook zeker geslaagd. De schelle vocalen komen daarnaast erg mooi uit de verf in combinatie met de akoestiek van deze hoge zaal. Echter hadden ze de matige backing vocals ook prima achterwege kunnen laten. Bio-Cancer geeft een prima optreden weg. Al was het niet echt bijzonder.

Het uit Kansas afkomstige Origin mag tevens een gooi doen om het publiek mee te krijgen. De zaal is helaas nog niet echt lekker gevuld. Het echte feestje wordt dus ook niet gevierd bij een van de betere grindcore bands van het moment. Origin speelt namelijk wel de sterren van de hemel. Technisch staat het als een huis. Een huis dat tegelijkertijd finaal naar de grond wordt gewerkt, met het knetterharde geluid dat wordt afgevuurd. Tot lichte ergernis van de zanger blijft het publiek een beetje lafjes stil staan. Dit wordt vervolgens minimaal goed gemaakt met een wall of death van welgeteld vier participanten. De band speelt een fantastische show, maar helaas voor een half lege zaal.

Immolation mag vervolgens proberen de Amerikaanse eer hoog te houden, maar al snel wordt duidelijk dat ook deze band weinig terug krijgt van het publiek en er min of meer zelf voor staat. De vreemde bewegingen van de gitarist en de tergend slechte songtitels als ‘Father, You’re Not The Father’ zorgen voor het enigszins nodige entertainment. Het optreden was in een woord saai te noemen. Deze typische sound van Amerikaanse death metal klinkt prima in deze zaal, maar het begint vrij snel te vervelen. Constant hetzelfde trucje uithalen (een hoge noot uithalen op gitaar) is bij twee nummers leuk, maar werkt op een gegeven moment toch op de zenuwen. Voor de liefhebbers was dit optreden prima, maar hoge verwachtingen kun je bij Immolation gerust uit je hoofd zetten.

Al snel wordt duidelijk dat er toch maar een band is waar men voor komt vanavond. Ondanks het feit dat gitarist en oprichter Morgan Steinmeyer Håkansson het enige lid van Marduk vanaf het eerste uur is lijken de fans enthousiaster dan ooit met de huidige bezetting. Voordat de show start is de volledige zaal gevuld met rook. Wanneer de band opkomt zijn ze dan ook niet of nauwelijks te zien. Tijd om naar voren te gaan dus. De dikke rook en de duistere belichting zorg voor een sfeervolle, maar vooral ook een smerige blackmetal show. De setlist bestaat vandaag uit een aantal tracks van het laatste album Frontschwein. Vooral ‘Afrika’ en ‘Wartheland’ doen het goed onder het publiek. Uiteraard kunnen de klassiekers van Panzer Division Marduk niet uitblijven en er wordt dan ook gekozen voor ‘Fistfucking God’s Planet’ als afsluiter van de avond.

De show van Marduk was heerlijk om naar te kijken en luisteren. Dit is een perfect voorbeeld van een band die bijna ieder jaar minimaal een show geeft in ons land en toch nooit teleur weet te stellen.

JOHN COFFEY - 13/5 - BURNSIDE SKATEPARKDe mannen van John Coffey hadden een idee: "Hoe tof zou het zijn om de Tony...

MESCHIYA LAKE & THE LITTLE BIG HORNS - 12/5 - PARADISO Meschiya Lake & The Little Big Horns stond vanavond in Paradiso. Podiuminfo...