VERSLAG: Heidevolk/Korpiklaani/Moonsorrow - 10/04 - Melkweg

VERSLAG: Stefan Zegerius

Heidevolk/Korpiklaani/Moonsorrow - 10/04 - Melkweg

De Finse Folkmetal Maffia, zoals de bands zichzelf noemen gedurende deze tour, staat vanavond in de Amsterdamse Melkweg. Graag bewijzen ze wederom dat dit genre in Finland geperfectioneerd is. Dit zal na vanavond dan ook door niemand worden ontkend.

Op deze co-headline tour is vanavond, ondanks een duidelijk uitgesproken stroming van muziek, toch ook een mooie diversiteit te zien tussen de drie bands. Aan de energie bij het aanwezige publiek zal het in ieder geval niet liggen.

Voor de gelegenheid is het boegbeeld van de Nederlandse folkmetal, Heidevolk, bereid gevonden om deze avond te openen. Gelukkig weten wij in Nederland al even dat deze band live niet teleur stelt. Tijdens de intro is iedereen in de goed gevulde zaal al laaiend enthousiast en dit wordt alleen maar uitbundiger wanneer het openingsnummer ‘Winter Woede’ wordt ingezet.

Het gevolg van de set bestaat met name uit nummers van de laatste twee albums, welke live erg goed uit de verf komen. Gelukkig komen de publiekstrekkers ‘Saksenland’ en ‘Vulgaris Magistralis’ ook nog voorbij. Hier werd door een groot deel van het publiek wel naar uitgekeken. Heidevolk speelt goed vanavond. Ondanks de vele wisselingen van bandleden in de afgelopen jaren blijven ze hun mannetje staan. Ze spelen een krachtige show waar helemaal niets op aan te merken is.

De volgende band is zonder twijfel de meest interessante van de avond te noemen. Moonsorrow gaat inmiddels alweer ruim 20 jaar mee en na het debuutalbum Suden Uni in 2001 hebben ze een flinke lading meesterwerken op hun naam staan. De laatste daarvan is het nieuwe album Jumalten Aika. De titeltrack van deze plaat is direct het openingsnummer vanavond. Het ingetogen intro, compleet met natuurgeluiden en prachtige koren, gaat door merg en been.

Vanaf het moment dat de eerste noten op de gitaren worden ingezet slaat de magie van Moonsorrow over op het publiek. In een staat van volledige trance genieten we van de prachtige nummers van deze band. Met de combinatie van folk, blackmetal en laag gezongen koren neemt Moonsorrow ons mee in de diepste dalen van de Finse wouden. Ik kan nu wel gaan vertellen dat ze ‘Raunioilla’ en ‘Ukkosenjumalan Poika’ hebben gespeeld, maar dit is verder eigenlijk irrelevant. Een show van Moonsorrow moet je ervaren, want dit was er een om nooit te vergeten.

Aan de afsluitende band Korpiklaani is het de taak om dat te doen waar ze goed in zijn: de avond eindigen met een groot feest. Dit kunnen zij als geen ander. Korpiklaani speelt recht toe recht aan heavy metal gecombineerd met de vrolijkste folk melodieën. Dit betekent een goede kans voor iedereen om nog eens volledig los te gaan. Dit gebeurt met name vanaf het tweede nummer. Het openingsnummer ‘Viinamäen Mies’ is nog even een inkomer, maar met de klassieker ‘Journey Man’ is iedereen om. Hierop volgt een lange reeks aan nummers waarbij niemand meer stil staat.

De uiterst leuke drunken tracks Wooden Pints en Vodka doen het met name goed en tot ieders grote voldoening bestaat de toegift uit onder andere een cover van metalheld Lemmy Kilmister, ‘Iron Fist’. Korpiklaani speelt vanavond een fijne set om de avond mee af te sluiten.

Iedereen heeft hier kunnen genieten van drie fantastische optredens. Heidevolk blijft ons Nederlands trots. Korpiklaani blijft de party metalband bij uitstek. Moonsorrow is de band die anderhalf jaar doet over het schrijven van een nummer en vervolgens een groot meesterwerk op tafel ploft. Gelukkig pakt dit, voor iedereen die erbij was vanavond, op het podium ook briljant uit. Deze line-up was in een woord genieten.

MACKLEMORE & RYAN LEWIS - 10/04 - ZIGGO DOMEHiphop duo Macklemore & Ryan Lewis staat met een tweede album op zak in de...

WEEZER - 08/04 - HEINEKEN MUSIC HALL Weezer gaf op 8 april 2016 een concert in de Heineken Music Hall. Podiuminfo...