VERSLAG: Mbongwana Star - 03/04 - Tolhuistuin

VERSLAG: Karst Jaarsma

Mbongwana Star

Enkele jaren geleden brak de groep Staff Benda Bilili door op alle zomerfestivals. De swingende mix van Congolese Rumba, reggae en hypnotiserende Afrikaanse ritmes deed het goed bij het festivalpubliek. De door polio getroffen muzikanten trokken met hun enthousiasme vanuit hun rolstoelen de muziek naar een hoger level. Inmiddels is de groep ter ziele gegaan ten gevolge van interne ruzies. De twee originele leden Coco Ngabali en Theo Nzonza richten vorig jaar een nieuwe groep op; Mbongwana Star.

Ze kwamen daarvoor in contact met Doctor L, een Ierse producer woonachtig in Frankrijk. Deze bezorgde Mbongwana Star op haar debuutalbum een fantastisch geluid. Nooit eerde klonk techno zo door in de traditioneel Afrikaans ritmes. Doordrenkt met reggae en funk gaven de ritmes een swingend beeld van de chaos die in de Congolese hoofdstad Kinshasa heerst.

Na eerdere optredens af te hebben moeten zeggen, staan de heren nu eindelijk in Nederland voor enkele optredens. In Amsterdam wordt de Tolhuistuin bezocht en deze is ruim gevuld. Hoewel Doctor L officieel een vast onderdeel van de band vormt is hij vanavond afwezig. De gitarist die aanwezig is mag er gelukkig ook wezen! Vanaf het eerste moment steelt de muzikant de show met zijn aggressieve en funky spel. Hij maakt veelvuldig gebruik van elektronsiche bewerking en doet daarmee sterk aan Tom Morello van Rage Against The Machine denken.

Dit geluid gaat vol in tegen zangers Coco en Theo. Theo Nzonza zit in zijn rolstoel wat aan de zijkant van het podium weggedoken. Maar zijn vocale krachten steken ver boven alles uit. De muzikant zingt zo zuiver als het maar mogelijk is. Hij vult regelmatig mooi aan op het geluid. De verschillende muzikanten bewegen zich moeiteloos binnen de mix van funk, reggae en rumba dat het album ook kenmerkt.

Deze swingende cocktail bereikt halverwege de set een hoogtepunt met ‘Suzanne’. Tussen de Franse en Congolese teksten door kan het publiek plots keihard ”I Love You” meeschreeuwen. Het ritme dwingt de heupen in beweging en alleen de meest stijfe planken blijven volhardend stilstaan. Hoewel de uitgestrekte setlist van twee uur uiteindelijk iets te lang blijkt om blijvend te voldoen aan het verrassende effect, laat Mbongwana Star zeker horen een veelbelovende festivalact te zijn. De Congolese ritmes leunen genoeg op de techno om de elektronische muziekliefhebber te overtuigen, zijn genoeg geworteld in de Congolese roots om de wereldmuziekliefhebber warm te krijgen en het gitaarwerk is van dusdanige kwaliteit dat zelfs een hardrockliefhebber waardering zal hebben voor Mbongwana Star.

THE RIFLES - 10/10 - MELKWEGThe Rifles stond 10 oktober in de Melkweg. Daar was Podiuminfo ook natuurlijk...

XAVIER RUDD - 04/04 - MELKWEG Xavier Rudd stond 4 april in de Melkweg. Podiuminfo was daar natuurlijk bij.