VERSLAG: Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Glen Hansard in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Bekijk de Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Janske van den Broek

Glen Hansard -/ - TivoliVredenburd

Silke Vanhoof mag vandaag het publiek opwarmen voor het optreden van Glen Hansard. Onder begeleiding van haar akoestische gitaar. Ze speelt emotionele nummers over vluchtelingen, abortus, over hoe kostbaar tijd is en andere gevoelige onderwerpen. De Vlaamse lijkt nog wat onzeker en haar gitaarspel is niet altijd even vloeiend. Ze doet haar uiterste best om haar grootste publiek tot nu toe voor zich te winnen, maar of dat ook echt gelukt is, dat blijft de grote vraag. Ze heeft in ieder geval genoten en het is bijna aandoenlijk om te zien hoe blij ze is met deze kans.

Met een betoverende versie van het nummer ‘Grace Beneath the Pines’ van zijn laatste album Didn’t He Ramble begint Glen Hansard zonder microfoon zijn optreden. Het is muisstil in de zaal en zachtjes spelen de drie strijkers op de achtergrond. Terwijl we onze adem inhouden neemt Hansard ons mee in zijn muzikale sprookje. Met een oorverdovend applaus als gevolg. De toon voor de avond is gezet.

Na een paar nummers van zijn nieuwste album, speelt hij het betoverende ‘When Your Mind's Made Up’. Een van zijn mooiste muzikale pareltjes. Wat zijn muziek en optreden zo bijzonder maken is hoe Hansard zijn nummers van heel klein en intiem kan laten uitbarsten tot een storm van emoties die je binnenkomen tot in je ziel. Vanuit zijn tenen schreeuwt hij tot de laatste noot zijn verhaal de zaal in. Omdat hij vandaag zijn 10-koppige band mee heeft gebracht met strijkers en blazers wordt dit gevoel nog meer versterkt. De strijkers en piano versieren de zachte stukken om vervolgende met Hansard en de blazers samen als een muzikale explosie over het publiek heen te knallen. Het publiek smult er van!

Hansard vermaakt het publiek tussen zijn nummers door met grappige verhalen over zijn vader die altijd dronken was en vreemde mannen mee naar huis nam uit de kroeg en over een nummer wat hij schreef voor de film ‘The Hunger Games’ wat werd gebruikt door Maroon 5. Hansard weet zijn publiek tijdens zijn optreden van twee en een half uur te zonder enige moeite vanaf de eerste tot de laatste minuut te vermaken. Met een bijzondere toegift op de rand van de balustrade waarbij hij onversterkt de nummers ‘Say It To Me Now’ en ‘Gold’ speelt, verrast hij het publiek op het balkon met zijn gevaarlijke stunt.

Daarna zingt de hele zaal mee met het mooie ‘Falling Slowly’ en met als kers op de taart sluit Hansard de avond af met een geweldig mooi einde met het nummer ‘Mercy’. Wat een indrukwekkend concert van Glen Hansard. Wauw!

FOTOGRAFIE: Thomas Geurts

Glen Hansard foto Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg Glen Hansard foto Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg Glen Hansard foto Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg Glen Hansard foto Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg Glen Hansard foto Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg Glen Hansard foto Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg Glen Hansard foto Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg Glen Hansard foto Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg Glen Hansard foto Glen Hansard - 14/03 - TivoliVredenburg

THE NEIGHBOURHOOD - 15/03 - TIVOLIVREDENBURGThe Neighbourhood gaf een show in TivoliVredenburg. Natuurlijk was Podium...

THE DIRE STRAITS EXPERIENCE - 13/03 - 013 Op 13 maart 2016 gaf The Dire Straits Experience een show in 013. Podiuminfo...