VERSLAG: Newton Faulkner - 05/03 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Janske van den Broek

Newton Faulkner - 05/03 - TivoliVredenburg

De Nederlandse singer-songwriter Rogier Pelgrim mag vanavond voor de tweede maal deze week het voorprogramma verzorgen van Newton Faulkner. Omdat op het laatste moment zijn gitaar stuk is mag hij de "magische" gitaar lenen van Faulkner. Pelgrim is helemaal trots dat hij dé gitaar van Faulkner mag gebruiken.

Pelgrim speelt met zijn band breekbare nummers over vluchtelingen en dorpelingen. Er komt zelfs een eigen kerstnummer voorbij. Echt helemaal betoverend is zijn optreden niet, maar hij weet het Utrechtse publiek fijn te vermaken en op te warmen op deze zaterdagavond. Het wachten is nu toch echt op Faulkner himself.

Momenteel is Newton faulkner op tournee met zijn nieuwste album Human love wat hij eind november vorig jaar uitbracht. Tijdens de schokkende videoclip van het nummer ‘Get Free’ knipte hij al zijn lange dreadlocks af. Vanavond speelt hij een keer niet alleen, maar speelt hij samen met (zijn broer) Toby Faulkner en een drummer welke ook Toby heet. Het drietal heeft zichtbaar veel plezier samen en zijn perfect op elkaar ingespeeld.

Zodra hij begint met spelen laat hij zijn publiek zien wat hem zo bijzonder maakt. Zijn vingers dansen in een recordtempo over zijn gitaar. Een golf van verschillende soorten geluiden tovert hij tevoorschijn uit zijn gitaar wat prachtig mengt met zijn stemgeluid.

Faulkner gebruikt de zogenaamde ‘tapping-techniek’ waarmee hij hard op zijn gitaar slaat waardoor er een voller geluid ontstaat. Tegelijkertijd maakt hij met zijn voeten extra geluiden en speciale effecten. Zoals altijd draagt hij ook vanavond geen schoenen op het podium. Ook heeft hij een gitaar waarop verschillende geluiden kunnen worden geprogrammeerd. Vandaag heeft hij op zijn gitaar wel erg bijzondere geluiden gezet, namelijk een stem die zegt “een”, “twee”, “drie” etc. Hij maakt er een grappige remix van. De mogelijkheden zijn dus eindeloos met deze bijondere gitaar. Dat beloofd wat voor de rest van de show.

Vanavond brengt Faulkner zijn publiek een mix van de oude vertrouwde nummers als ‘Dream Catch Me’ en ‘I Need Something’ , maar krijgen we ook veel nieuwe nummers te horen van zijn laatste album. Hoogtepunten van vanavond zijn zowel de prachtige covers van Massive Attack’s ‘Teardrop’ en zijn komische versie van Queen’s ‘Bohemian Rhapsody’ welke als toegift wordt getrakteerd. Het publiek verlangt naar meer, wat een fijne avond!

GUUS MEEUWIS - 2/3 - TIVOLIVREDENBURGGuus Meeuwis doet een clubtour rond zijn nieuwe album 'Morgen'. Natuurlijk...

JOHN COFFEY - 05/03 - TIVOLIVREDENBRUG Wat een show, wat een homecoming. John Coffey stond vanavond in...