VERSLAG: John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug

Podiuminfo was aanwezig bij John Coffey in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

Bekijk de John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug foto's

VERSLAG: Francis Pronk

John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug

Na tours door o.a. België, Duitsland, Engeland, Rusland en Amerika is John Coffey weer terug in hun hometown Utrecht. Dit wordt gevierd met de uitverkochte show 'The Homecoming' in TivoliVredenburg.

Dit vieren zij niet alleen. Ze hebben een viertal bevriende bands uitgenodigd om deze middag- en avond te vertegenwoordigen. Swain en Mozes and the Firstborn uit Nederland, de Engelse band Black Peaks en het Australische King Gizzard & The Lizard Wizard. Ze hebben flink uitgepakt, want voor 50 euro kun je een tattoo laten zetten en ook zijn er diverse eetkramen aanwezig.

Voor aanvang zweven er ballonnen door de lucht. Het Utrechtse volkslied van Rijk de Gooyer klinkt door de zaal. Het ongeduldige publiek joelt en kan niet wachten om John Coffey weer te zien. Confettisnippers vliegen door de lucht en als de bandleden 'Broke Neck' inzetten, barst de gekte meteen los. De Ronda zaal verandert in een kolkende en chaotische massa en de stagedivers schieten als paddestoelen uit de grond.

De band zet een stevige set neer met knallers als ’Featherless Redheads' en 'Bright Companions'. Tijdens laatstgenoemde gaat zanger David crowdsurfend het publiek over op het linkerbalkon. Bij 'Oh Oh Calamity’, het nummer waar volgens de frontman altijd de meeste gewonden vallen, ontstaat er een wall of death en dit is één van de vele hoogtepunten van de avond.

Aangezien 11 maart de nieuwe EP ‘A House For Thee’ uitkomt, krijgt het publiek een preview van gloednieuwe nummers. Gastzangeres Märel Bijveld, frontvrouw van de Utrechtse band Märel Anna, brengt samen met de band ‘Needles’ ten gehore. Zij zingt ook mee tijdens 'It's Beginning To Change’.

De stagedivers blijven komen en gaan en het podium is inmiddels bezaaid met confettisnippers. Bij ‘Redrum’ mengt David zich in het publiek en host hij met de menigte mee. Black Peaks frontman Will Gardner komt het podium op om het instrumentale 'Jean Trompette' te spelen. Normaal wordt dit door een trompettist gespeeld, zoals de titel al doet vermoeden. Dit keer komt er een saxofoon aan te pas. Daarna volgt de knaller 'Heart Of A Traitor’, die letterlijk en figuurlijk knalt, want diverse confettikanonnen worden vanaf het podium de zaal ingeschoten. Ook zanger Noam J. Cohen van Swain zingt een nummer mee, namelijk de enige cover van de avond: ‘Rather Be Dead’ van Refused.

Voorafgaand aan de toegift 'Eagle Chasing Flies' wordt Carsten's drumstel naar voren geschoven en maken ze er vanavond nog één keer een grote bende van. 2000 man gaat volledig uit haar dak en de mannen bewijzen dat ze bij de top van de huidige Nederlandse muziekscene horen. Dit soort feestjes mogen ze vaker organiseren!

FOTOGRAFIE: Tineke Klamer

12
 foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug  foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug John Coffey foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug  foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug John Coffey foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug John Coffey foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug John Coffey foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug John Coffey foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug John Coffey foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug  foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug John Coffey foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug  foto John Coffey - 05/03 - TivoliVredenbrug

12

NEWTON FAULKNER - 05/03 - TIVOLIVREDENBURGNewton Faulkner speelt vanavond in een uitverkochte TivoliVredenburg....

AGAINST THE CURRENT - 04/03 - MELKWEG Against The Current stond vanavond in Amsterdam voor een optreden in de...