VERSLAG: Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Jessie J in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 28 foto's.

Bekijk de Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Jessie J

Voordat Jessie J zich terug trekt om te gaan werken aan nieuw materiaal maakt de zangeres nog één kort rondje door Europa. Succesalbum Sweet Talker komt alweer uit 2014 en ‘Bang Bang’ was haar grootste succes tot nu toe. Met deze plaat op zak is Amsterdam de laatste stad die mag genieten van het feest van de zangeres. Een uitverkochte HMH is helemaal klaar voor de mix van pop, singer-songwriter, hiphop en dance.

De zaal is een stuk groter dan de Paradiso die Jessie J aan het begin van deze tournee ook uitverkocht. Aan alles blijkt dat de zangeres klaar is voor deze stap. Verwacht bijvoorbeeld geen typische popband die ondergeschikt is aan de zangeres. Hier staan enkele stevige jongens op het podium die de nummers krachtig tot leven brengen. Afwisselend imponeren de muzikanten met dreigende, knallende ritmes en intieme akoestisch gedragen liedjes. De band geeft de nummers een veel rauwer gevoel dan je mag verwachten bij de nummers van Jessie.

Aandachtstrekker is vanavond uiteraard Jessie J zelf. De zangeres heeft afscheid genomen van haar typerende zwarte haar. Er is een kort, pittig blond kapsel voor teruggekomen. Het past goed bij de rockinslag die live aan veel nummers wordt meegegeven. Daarnaast gaat de zangeres schaars gekleed. Ook hier is aandacht voor de look van stoere powervrouw. Jessie J doet in dat opzicht aan Pink denken.

Met een carrière van meer dan tien jaar achter de boeg heeft Jessie vanavond genoeg om uit te putten.Hoewel de opkomst met ‘Ain’t Be Done’en ‘Domino’ gelijk de toon zetten voor een knallende rockshow, feestnummer ‘Bang Bang’ voor het grootste enthousiasme zorgt en iedereen ‘Masterpiece’ mee kan zingen, maakt Jessie de meeste indruk met een kleiner nummer zoals ‘I Have Nothing’. Het is een cover van Whitney Houston. Jessie J zingt het samen met een akoestische gitaar. In deze combinatie krijgt de zangeres alle ruimte om te schitteren. De cover van Whitney Houston sluit mooi aan bij de overlap die de Britse heeft tussen poppy rock en soulvolle singer-songwriter muziek. Tegen het einde van de show laat ze nogmaals deze soulzangeres in haar horen wanneer ze slechts begeleid door een piano zingt. In dat opzicht onderscheidt ze zich duidelijk van het gros van haar collega’s.

Jessie J lijkt het optreden vanavond als een daadwerkelijke afsluiting van een periode te beschouwen. Ze oogt tegelijk opgelucht en nostalgisch. Naar eigen zeggen is het vooral tijd om het strand weer eens op te zoeken. Het maakt de zangeres extra enthousiast, maar motiveert haar ook om uitgebreid te filosoferen. Tussen de sterke, muzikale momenten in praat de zangeres honderduit. Verspreid over 1.5 uur worden er maar 13 nummers gespeeld. Dat is veel te weinig. Het geklets haalt regelmatig het tempo uit de show. Het is een klein smetje op een enthousiaste avond met Jessie J. Het zal lastig worden om het succes van Sweet Talker nogmaals te overtuigen, maar de Britse zangeres lijkt er helemaal klaar voor om te bewijzen dat het toch gaat lukken. Symbolisch komt Jessie J in de toegift op met haar zwarte haar om deze al snel enthousiast van het podium te gooien. Het moet raar lopen wil de nieuwe plaat niet geïnspireerd worden door de knallende rockkant die wij vanavond zagen.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

123
Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall Jessie J foto Jessie J - 16/02 - Heineken Music Hall

123

VILLAGERS - 16/02 - TOLHUISTUINDe intieme folkpop van Villagers vulde de Tolhuistuin vanavond. Podiuminfo...

TONIGHT ALIVE - 14/02 - MELKWEG Tonight Alive uit Sydney is terug. Eind 2014 stond de band ook in Melkweg,...