VERSLAG: Faithless - 13/12 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Faithless in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Faithless - 13/12 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Irwan Notosoetarso

Faithless

Twintig jaar geleden is deze bijzondere danceformatie opgericht en in 2011 officieel gestopt. Frontman Maxi Jazz (Maxwel Fraser) en toetsenist Sister Bliss (Ayalah Bentovim) hebben in 2012 nog even een kleine doorstart gemaakt als Faithless Sound System, maar daar bleef het wel bij… dachten de fans.

Niets bleek minder waar toen eind juli dit jaar een nieuwe tour werd aangekondigd nadat begin juli Strijp-S in Eindhoven vlot werd uitverkocht, alsof er even getest werd of Nederland nog Faithless-minded was. Ter gelegenheid van het twintigjarige jubileum verscheen ook het remixalbum ‘Faithless 2.0’, wat tevens de tournaam werd.

De rijen voor de Ziggo Dome zijn door de intensieve controles nog steeds lang, maar gelukkig is het weer goed en heeft iedereen begrip voor de huidige situatie. Als na het voorprogramma Until The Ribbon Breaks de lichten doven en de eerste klanken van het instrumentale ‘Emergency’ de zaal vullen, is het natuurlijk wachten op rapper/zanger Maxi Jazz. Ondertussen betreden Sister Bliss en de andere bandleden het behoorlijk hoge podium.

Het is daarom maar goed dat Sister Bliss vrij vooraan op het podium staat want de ‘die-hard’ fans vooraan zien niet veel van de overige bandleden. Met de hit ‘All Races All Colours’ is geen betere binnenkomer te bedenken voor de inmiddels 58-jarige Maxi Jazz die geen spat veranderd is: traditioneel gekleed in een kostuum zonder overhemd of shirt, nog steeds zo mager als een lat (zo niet magerder) en zo energiek als een jonge hond. De sfeer zit er dan ook meteen goed in en met opvolger ‘God is a DJ’ ontploft de zaal en lijkt het hoogtepunt van de avond al behaald te zijn.

In rap tempo volgt ‘Muhammad Ali’ waarna we even kunnen chillen op ‘Crazy Bal’Heads’. Het publiek kan deze nummers duidelijk minder waarderen en men lijkt toch echt gekomen te zijn voor de up-tempo songs. Met ‘Mass Destruction’ wordt aan deze wens voldaan en de rapkwaliteiten van Maxi Jazz worden flink op de proef gesteld. Hij kan het hoge tempo gelukkig nog prima bolwerken.

Na ‘Insomnia’ volgt het nieuwe ‘Hands’ wat op Strijp-S ook gespeeld werd, maar niet terug te vinden is op het nieuwe album. Een lekker ontspannen dancenummer waarbij de fraaie blonde, in gouden strapless jurk geklede achtergrondzangeres, op opera-achtige wijze de vocalen voor haar rekening neemt.

Bij ‘I Want More Part 1’ kakt de zaal weer een beetje in en het geroezemoes zwelt aan. Dat geeft ons mooi de gelegenheid om eens om ons heen te kijken.

Het publiek is divers en varieert behoorlijk in leeftijd. We zien zowel toeschouwers die dik de veertig gepasseerd zijn als jongeren rond de twintig; toch knap dat een band die eigenlijk al bijna tien jaar geen hit heeft afgeleverd alsnog nieuw publiek weet aan te trekken.

Als in ‘I Want More Part 2’ Maxi Jazz na een korte adempauze weer het podium betreedt, leeft de zaal op en zeker als hij op zijn eigen wijze de zaal weer op weet te zwepen. Als in ‘Salva Mea’ het colbert ook nog eens uitgaat, blijkt maar weer eens hoe charismatisch de man is. Zonder een spier te vertrekken staat Maxi Jazz met ontbloot bovenlijf enige tijd doodstil op het podium en het publiek gaat volledig uit zijn plaat.

De setlist van vanavond is bijna identiek als die in Eindhoven eerder dit jaar, enige aanvulling is ‘Miss U Less, See U More’ wat in 2004 geschreven is als eerbetoon aan de fans die de band destijds al tien jaar steunden. Maxi Jazz maakt dan ook van de gelegenheid gebruik om ook nu de fans weer te bedanken voor hun steun en uit te spreken blij te zijn om weer in Amsterdam te zijn, iets wat vele keren herhaald is.

Na de korte onderbreking volgt de toegift van twee nummers met - hoe kan het ook anders – ‘We Come One’ als afsluiter en de Ziggo Dome kokend achterlatend verlaat de band in het volle tegenlicht het podium.

We kijken terug op een solide optreden waar van Faithless 2.0 alleen niets was terug te vinden. Een gastoptreden van één van de Nederlandse DJ’s die aan 2.0 heeft meegewerkt zou niet misstaan hebben. Wel zijn wij van mening dat een productie als deze, met fraaie lichtshow en vele lasereffecten, in de Ziggo Dome beter tot zijn recht komt dan op een lichte zomeravond in de open lucht. Voor de fans een fijn weerzien waar de voeten op alle verdiepingen van de Ziggo Dome meer dan behoorlijk van de vloer kwamen.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
 foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Faithless foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Faithless foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Faithless foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Faithless foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Faithless foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Faithless foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Faithless foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Faithless foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Faithless foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Faithless foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome Until The Ribbon Breaks foto Faithless - 13/12 - Ziggo Dome

12

JOSE GONZALEZ - 10/12 - TIVOLIVREDENBURGDe Zweedse singer-songwriter Jose Gonzalez stond vanavond in...

JANNE SCHRA - 10/12 - TIVOLIVREDENBURG Janne Schra in TivoliVredenburg! Podiuminfo was erbij en maakte een fotoverslag.