VERSLAG: Children of Bodom - 30/11 - 013

VERSLAG: Bas van Poppel

Children of Bodom + Sylosis

Half metal liefhebbend Nederland sprak schande over de afzegging van Lamb Of God in Tilburg enkele weken terug. Children of Bodom maakte op dat moment bekend toch door te zetten met de tour en die komen ze na ook.

De routiniers zijn graag geziene gasten in Tilburg en trekken normaal moeiteloos de grootste zaal vol. Des te speciaal is de show van vanavond: de band speelt in de 'Kleine Zaal' die dit jaar omgedoopt is naar Jupiler Zaal. Children of Bodom voor klein publiek: dat zie je niet vaak.

Ook het Britse Sylosis was mee op de oorspronkelijke tour en is nog volhardend mee op reis. De Britse groep lijkt een perfect voorprogramma voor vanavond. De melodische deathmetal is wat trager en heavier dan de hoofdact en combineert een Scandinavische sound met invloeden van (voormalig) grootheden als Death en Trivium. Maar liefst vijftig minuten laat de band de zaal letterlijk trillen, zo heeft de band de kans om naast nieuw materiaal hun beste werk ten gehore te brengen. Te zien aan de circle pit ter grootte van de halve zaal boeken ze succes vanavond.

Na een half uurtje rust staat de inmiddels niet uitverkochte maar wel bomvolle zaal klaar voor Children of Bodom. Zanger Alexi Laiho heeft de pech dat hij een zware griep heeft opgelopen en straalt dat ook uit. Het houdt hem echter niet tegen om op te treden, al wordt de vooraf aangekondigde speeltijd van anderhalf uur niet helemaal gevuld vanavond.

Het podium is kleiner dan de band gewend is, en de gebruikelijke podiumornamenten zijn dan ook achterwege gelaten. Zelfs een backdrop ontbreekt. Op het podium staan bandleden met instrumenten. Het draait om de muziek, zoals het hoort.

En de setlist? Die bestaat uit een dik uur verwennerij. Het nieuwe album is niet heel positief ontvangen en dat lijkt de band zelf ook door te hebben. Slechts twee nummers van de nieuwe plaat I Worship Chaos komen voorbij. De set draait verder om het bekendere werk van de band, met nummers als 'Angels Don't Kill' en 'Bodom Beach Terror', maar vooral steviger werk als 'Hatecrew Deathroll' en 'Halo Of Blood'. De toegift met 'Downfall' is kort maar krachtig, Alexi Laiho mag snel terug zijn bed in.

WIRE - 30/11 - TOLHUISTUINDe oudgedienden van Wire kunnen het nog altijd. Dat bewees de band in de...

LONELY THE BRAVE - 29/11 - W2 POPPODIUM Lonely The Brave stond dit weekend in W2, en Podiuminfo was erbij! Zie hier...